Reparatie bij hoog olieverbruik

Vraag gesteld door E. Kreikamp op 23 september 2019

Mijn Citroën C4 Grande Picasso gebruikt sinds kort heel veel motorolie (1 liter per 500 km). (12 jaar oud en 124.000 km) Volgens mijn garage kost het minimaal een dag werk om uit te vinden wat er aan de hand is en het is daarna maar de vraag of het te repareren is. Zij stellen voor om een revisiemotor te plaatsen of een andere auto te kopen. Mijn vraag is: zijn er gebreken die dit hoge olieverbruik kunnen veroorzaken die relatief makkelijk te repareren zijn? Er is al vastgesteld dat het hoge olieverbruik niet komt door een lekkage.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Citroën verbruikt bovenmatig veel olie en u vraagt of daar misschien een makkelijke oplossing voor zou kunnen zijn.

De minst schuldige oorzaak zouden de klepseals nog kunnen zijn die bij de koudstart dan een flink blauwe rookpluim moet opleveren. Wanneer de klepseals niet direct verdacht zijn blijft alleen het draaiend gedeelte van de motor over, en dan is een eenvoudige ingreep niet realistisch. Dan is de diagnose al een flinke klus en vervolgens nog de noodzakelijke ingreep. Op zich een logisch voorstel om dat aan een revisie of sloopmotor te denken. Mits u wel de intensie heeft nog de nodige jaren nog verder te willen met deze auto. Anders is misschien de huidige waarde t.o.v. de herstelkosten niet in verhouding en zou inruil misschien een verstandiger keuze kunnen zijn.

Overigens is het vervangen van de klepseals ook best nog een redelijk prijzige ingreep. Dan moet je ook wel aan minimaal 1000 euro denken zonder extra's en aanvullende werkzaamheden. En dan moet er ook een overduidelijke reden zijn om op zeker de klepseals aan te kunnen wijzen als hoofdschuldige.