Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

LPG interessant en welke auto is geschikt

Vraag gesteld door op 2 september 2019

Ik zoek een andere auto. Rij prive c.a. 45000 km per jaar. heb nu een diesel maar denk er aan om een young timer (2001-2006 met max 125000km) te kopen en daar LPG in te laten bouwen. Vragen:
- is dit interessant en verstandig?
- is diesel verstandiger/slimmer?
- welke auto's zijn voor LPG geschikt?
Ik kijk nu naar Volvo S60 en/of V50 met motot van minimaal 2.0. zijn deze goed? is motorinhoud 1.6 of 1.8 ook geschikt? Welke alternatieven heb ik nog meer qua type volvo of merk auto?. Wil uiteraard veel km rijden (4 - 5 ton op de teller) zonder al te veel onderhoudskosten
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U rijdt 45.000 km per jaar en zoekt een betrouwbare auto die niet teveel gaat kosten. LPG is in uw geval financieel aantrekkelijk. Aan afschrijving van de installatie, extra MRB, verzekering en onderhoud bent u op jaarbasis in de gewichtsklasse van een V50 zo'n 1300 euro meer kwijt dan op benzine, maar aan brandstofkosten bespaart u naar schatting 2500 euro per jaar. Dat lever op jaarbasis 1200 euro op ten opzichte van benzine, de mogelijk grotere storingskans niet meegeteld. LPG wordt door veel merken niet ondersteund. Het kan worden ingebouwd in motoren zonder turbo en met indirecte injectie. 
 
Een diesel kan ook interessant zijn want de tweedehandsprijzen liggen ongekend laag momenteel. Let op de aanwezigheid van een af-fabriek roetfilter en probeer de hoogste Euronorm te krijgen binnen het bouwjaar en budget. In dit geval is dat Euro 5. Hoe nieuwer hoe beter, ook met het oog op toekomstige eisen m.b.t. milieuzones.