Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Cuppende banden V60

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 augustus 2019

Ik heb een V60 D3 uit 2013, kmstand 201000.
Ik heb nu sinds kort veel last van toenemend brommend geluid. Voor heb ik winterbanden van Firestone gemonteerd en achter Vredestein Quatrac. Dezelfde die uw WegenWacht er ook op heeft liggen. Bandenmaat 215/55 R16.
De Vredesteins liggen er zo'n 20.000 km op en er is al zichtbaar verschil in slijtage: cuppen dus.
Bij de Firestone (échte winterbanden waarop ik in de zomer gewoon doorgereden heb) zijn geen af wijkingen zichtbaar en is ook de profieldiepte ruimschoots. (met zo'n 50.000 km erop, waarvan 20.000 km achter)
Er zijn géén wiellagers defect en de banden zijn correct op spanning en goed uitgebalanceerd.
Ik neem aan dat -nu het eenmaal zover is- herstel alleen mogelijk is door nieuwe banden te monteren.
Graag uw advies:
Moet ik uitlijnen?
Is all season banden wel zo'n goed idee of is aparte winter/zomerband tóch beter?
Welke merk band adviseert u?
Is dit een verschijnsel dat meer bij de V60 voorkomt?

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Cuppen is een onregelmatige vorm van slijtage die helaas vrij vaak voorkomt. Deze vorm van slijtage wordt ook wel met zaagtand slijtage aangeduid. Als je met je hand over het loopvlak gaat voel je dan, tegen de draairichting in, een slijtage patroon dat van hoog naar laag loopt, als een zaagtand. Deze vorm van slijtage ontstaat doordat de profielblokken bij iedere omwenteling een beetje slippen bij het loskomen van het wegdek. Dit slippen zorgt voor materiaalverlies (slijtage) aan de achterzijde (wegdekkant) van ieder profielblok, want dat komt steeds als laatste los van het wegdek. Het treedt vooral op bij niet aangedreven achterwielen omdat daar nauwelijks andere slijtage bevorderende krachten op werken. Het gevolg is sterk toegenomen bandengeluid.

Onze ervaring is dat het vooral voorkomt bij banden met veel open profielblokken. Bij sportievere banden, die vaak meer gesloten profielblokken hebben, zou het fenomeen zich minder snel voordoen. Verder komt het vooral voor bij de buitenste schouderblokken. Het slippen wordt erger als er weinig druk op de profielblokken staat. Een juiste bandenspanning is dus van belang net als de goede wielstanden. Bij een wiel dat in het verticale vlak iets gekanteld staat (negatieve wielvlucht) is de druk op de profielblokken aan de buitenzijde lager.  Tips om het te voorkomen zijn correcte instelling en bewaking van de bandenspanning en wielstanden én een tijdig (na ca. 5.000 tot 8.000 km) voor- achter wisselen van de banden. Als de zaagtandslijtage zich al vergaand gevormd heeft is er weinig meer tegen te doen.

De enige oplossing op dit moment is dus inderdaad nieuwe (andere) banden en we adviseren uitlijnen om de wielstanden te controleren. Het is niet om probleem dat juist of veel bij de Volvo V60 voorkomt. Verder adviseren we altijd dezelfde soort banden te gebruiken. Bij verschillende soorten banden door elkaar (zoals in uw geval winter- + all seasonbanden) ontstaan er toch verschillende niveau's van grip (onder verschillende weers- en wegcondities). Dit kan leiden tot een onvoorspelbaar en gevaarlijk weggedrag.
Ook zijn wij geen voorstander van het gebruik van winterbanden in de zomer. Wij zouden u dus ofwel 4 all seasonbanden ofwel de combinatie van 4 winterbanden in de winter en 4 zomerbanden in de zomer adviseren.

Voor de keuze van nieuwe banden kunt u zich oriënteren op de bandentests op onze site.  Als u in de tabellen doorklikt op de beoordeling per band ziet u ook de afbeelding van het profiel.