Grote beurt auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 augustus 2019

Een maand voordat wij met de auto op vakantie zijn geweest heeft onze auto een grote beurt bij de dealer gehad, echter op vakantie bleek onze remblokken achter versleten te zijn, waardoor ook de remschijven achter stuk zijn gegaan, zodat wij in Zweden op zoek moesten naar een dealer. Deze constateerde dat zowel de remblokken als remschijven vervangen dienen te worden. Ik heb mijn eigen garage hiermee geconfronteerd en deze vertelde mij dat de remmen tijdens de APK als tijdens de grote beurt zijn gecontroleerd en er geen bijzonderheden waren. Dit terwijl de achterschokbrekers achter ook zijn vervangen zodat de wielen er ook af moesten (duidelijk zicht op het remsysteem) Graag zou ik willen weten of remschijven binnen een maand dusdanig kunnen slijten dat ook de remschijf vervangen dient te worden?? Volgens de monteur van de garage kan het zijn dat er 1 of 2 remblokken wat vast hebben gezeten en daardoor versnelde slijtage is opgetreden??

Als de garage op tijd de remblokken had vervangen(slijtage) dan hadden we geen extra kosten gehad aan twee remschijven. Nu hadden we een kostenpost van bijna 700 euro waar we niet op gerekend hadden.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U had een maand na groot onderhoud versleten achterremmen bij uw Renault Laguna.

Het probleem is duidelijk en begrijpelijk dat u de garage om opheldering heeft gevraagd. In alle redelijkheid zou je ook kunnen zeggen dat uw garage er juist baat bij had gehad, destijds te melden dat de achterremmen versleten waren. Uiteindelijk genereert dat méér omzet en gezien de gedemonteerde achterwielen zou het dan ook heel aannemelijk moeten zijn dat de conditie van de remblokken ook nader is bekeken. Feitelijk óók in het kader van de APK. En om dan met terugwerkende kracht aantonen dat de remblokken toen al slecht waren en al vervangen hadden moeten worden valt aantoonbaar niet meer te bewijzen. En de verklaring van de garage zou ook zeker kunnen kloppen. De achterremmen willen nog weleens vastlopen met een overmatig snelle remslijtage als gevolg. Maar dat zou vervolgens weer veroorzaakt kunnnen worden door de remklauwen die vast gaan zitten met de blokken die permanent aanlopen.

Het advies is wel de achterremmen in de gaten te houden. Dan doel ik op het checken van de achterwielen of deze niet buitensporig heet worden. Een aanlopende rem kan je zo gemakkelijk herkennen met veel remstof. Maar hoe begrijpelijk uw wantrouwen is naar uw garage, aantoonbaar is het niet meer en gezien de gedane werkzaamheden, de APK én het belang om juist veel te sleutelen, ben ik geneigd ze het voordeel van de twijfel te geven. Overigens is het van een méér dan tien jaar oude auto niet ongebruikelijk dat de remschijven vervangen worden. Het zou natuurlijk best kunnen dat u deze kosten binnen een redelijk termijn toch had gehad. Maar check wel de achterremmen op aanlopen om wederom versleten remmen te voorkomen.