Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onderhoud of niet?

Vraag gesteld door op 27 juni 2019

Goedendag,
De vraag of is advies inzake het uitvoeren van onderhoud of de aanschaf andere auto ?

Grand Scenic 2006 - 1.6 16V - LPG
333.000 km.
Uit te voeren onderhoud in juli 2019:
Grote beurt, incl. distributieriem, waterpomp en vervangen benzine injector (die blijft af en toe hangen). Nokkenas is vervangen met vorige vervanging distributieriem (223.000/2014). Banden ok. Af en toe de bekende airco-blokkering in de boordcomputer. Motor is prima, weinig olieverbruik.

Totale kosten voor dit onderhoud zijn rond de 1250,= (incl. BTW). Daarmee zou ik nog een jaar of 2 (3?) kunnen rijden (20.000/jaar).

mvg.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het uit te voeren onderhoud aan uw Renault Scenic nog wel verstandig is. Ook gezien de hoge kilometerstand.

Op zich is het genoemde bedrag niet héél buitensporig, maar gezien de leefijd, kilometerstand en de daaraan gerelateerde restwaarde begrijp ik uw overweging. Economisch is de auto zo goed als afgeschreven en wordt de auto met deze investering niet ineens 1250 euro méér waard. Maar wanneer u daar vervolgens nog wel 2/3 jaar en 20.000 km op jaarbasis bij kunt rijden is dit toch nog een verantwoorde investering.

Maar dan zou u wel min of meer de garantie moeten krijgen dat buiten het gebruikelijke onderhoud, er geen soortgelijke kostbare ingrepen verricht hoeven te worden. En eerlijk gezegd durf ik daar geen geruststellende voorspelling op te doen. Met deze kilometerstand op LPG ben ik van mening dat uw Scenic al dik in reservetijd rijdt. Uiteraard is de huidige staat en conditie een belangrijke factor. Wanneer de garage de balans opmaakt, en op het huidige onderhoud na géén signalen heeft van andere dure werkzaamheden die eraan zitten te komen, zou u inderdaad deze gok kunnen nemen.

Maar binnen 40.000-60.000 kilometer blijft er echter nog héél veel over dat zonder nu te kunnen voorspellen ineens onaangename verrassingen kunnen zijn. Het draaiend gedeelte van de motor, cilinderkop, versnellingsbak, koppeling maar ook de aandrijflijn kunnen toch óók ineens aan de beurt zijn. En dan blijkt de huidige investering ineens het het begin te zijn geweest van een bodemloze put. Dat hoeft natuurlijk niet maar met 333.0000 kilometer én wat u er nog mee hoopt te rijden, heeft uw auto nu de status dat het ook ineens afgelopen kan zijn. En dan zou u het genoemde bedrag inderdaad beter kunnen reserveren voor de volgende auto. Daarmee speelt u min of meer op safe en is doorrijden een gok, waarbij het eigenlijk onmogelijk valt te voorspellen hoe het afloopt.