Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Multiriem Peugeot 2008

Vraag gesteld door J.G.M. Andre De La Porte-Lemmen op 28 juni 2019

De multiriem van mijn Peugeot 2008 moet om de 30.000 km vervangen worden. Volgens jullie is er dan iets niet goed met de spanrol of dynamo. Echter de garage geeft als reactie dat het wordt veroorzaakt door de vele korte stadsritten. Dan komt er meer belasting op de dynamo en tevens sliijt hierdoor de multiriem meer. Zij geven aan dat de spanrol en dynamo in orde zijn. Kan dit een verklaring zijn voor de snelle vervanging?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Volgens uw garage moet de multiriem iedere 30.000 km vervangen worden omdat stadskilometers duidelijk intensiever zijn voor de belasting van deze riem.

Ik zie dat eerlijk gezegd niet zo. Uw Peugeot is niet de enige auto die aan stadskilometers wordt blootgesteld. En iedere 30.000 km noodzakelijkerwijs een nieuwe riem is niet per definitie inherrent aan een stadsauto. Natuurlijk kunnen méér wisselende toerentallen en stadsgebruik per definitie voor meer slijtage zorgen dan op langere afstanden op. Maar het onderhoudsschema is ook gericht op kilometers óf leeftijd, afhankelijk wat dus het eerst bereikt wordt.

Ik weet niet of uw garage de vervanging baseert op de staat en de conditie van de riem óf het feit dat deze er 30.000 km op zit. Maar wanneer de riem na 30.000 km er écht versleten uitziet en dus wat dat betreft terecht vervangen moet worden, denk ik toch dat er gekeken moet worden naar een externe oorzaak. Iedere 30.000 km een nieuwe multiriem kom je niet in een onderhoudsschema tegen. Ook niet wanneer deze uitsluitend in de stad wordt gebruikt.