Betrouwbaarheid geïmporteerde premium occasions?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 juni 2019

Het valt mij op dat via de sites, waarop automerken hun premium occasions aanbieden, regelmatig geïmporteerde auto's worden aangeboden van tussen de één en twee jaar oud. Voorbeelden van zulke sites zijn Peugeot Leeuwekeur en Das Weltauto (VW groep). Hoe betrouwbaar is dit - vaak aantrekkelijke - aanbod van gewilde modellen?

Ze zijn te herkennen doordat bij RDW geregistreerde Datum eerste toelating en datum eerste afgifte NL verschillen. Ook geeft RDW geen oordeel over km-stand. 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt hoe betrouwbaar een jonge gebruikte occasion is die via het dealer netwerk wordt aangeboden.

Veel merken hebben een gebruikt aanbod van auto's met een buitenlands verleden. In de regel te herkennen aan een afwijkende datum eerste toelating t.o.v. de eerste toelating in Nederland. Wanneer dat afwijkt van elkaar, is er elders al eerder een kenteken afgegeven en is import een logische verklaring. Daarom is de RDW ook terughoudend wat betreft de kilometerhistorie.

Dergelijke occasions bij dealers zijn in de regel betrouwbaar en eerlijk. Het zijn vaak auto's waarvan het Nederlandse aanbod gering is en de vraag groot. Dan kan het aantrekkelijk zijn deze auto's buiten Nederland aan te schaffen, waarvan na import ook nog een leuke marge overblijft voor de dealer. Er is vaak ook nog een restant aan fabrieksgarantie aanwezig

Aan een geimporteerde auto kleeft echter altijd een bepaalde onzekerheid. Een dealerauto zou u als eerlijk mogen beschouwen maar wel met als voorwaarde dat de verkoper het verleden kan overleggen. Wanneer er sprake is van een ingevuld onderhoudsboekje of onderhoudshistorie vanuit het land van herkomst, met een kilometerregistratie gerelateerd aan de op dat moment uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden, moet dat vertrouwd genoeg zijn om tot de koop over te gaan. Wanneer de dealer op geen enkele manier aantoonbaar zekerheid kan geven, is dat misschien niet zo'n goede basis om dan toch met deze auto in zee te gaan. Uiteindelijk gaat u deze auto ooit weer inruilen en zou de koper graag óók dat stukje zekerheid willen zien.

De RDW is overigens druk bezig in de toekomst óók van import auto's het kilometerverleden te kunnen achterhalen. Er komen immers té veel auto's het land binnen waarvan de kilometerhistorie op z'n minst twijfelachtig is.