Kan een Start Stop Accu in een oude normale auto?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 juni 2019

Ik heb een Passat (3B2 1.6 uit 1999 Benzine). Vorig jaar had ik een nieuwe accu besteld in eerste instantie een Varta Silverline. Omdat de winkel deze niet op voorraad kon ik voor dezelfde prijs een duurdere Start Stop accu van Hankook krijgen. Nadat ik tot 3 maal toe had gevraagd of dit wil in een normale auto kon en het antwoord daarop JA was heb ik de accu besteld. Sinds ik de nieuwe accu in de auto heb geplaatst is het niet meer de oude geweest. Stationair draait ie niet lekker, als je in zijn achteruit schakelt daalt het toerental enorm op het punt dat de motor net niet uitvalt. Nu is mijn vraag is het wijs geweest om een moderne accu in een Passat uit 1999 te plaatsen? Ik laat de gasklephuis van de auto regelmatig schoonmaken. Jaarlijks krijgt de auto echt een grote beurt waar ik erop toe zie dat de onderdelen echt worden vernieuwd. Recent dus nog geen 5 maanden geleden een nieuwe oliebeurt, nieuwe luchtfilter,  nieuwe bougies, nieuwe brandstoffilter. 2 maanden geleden nieuwe bougiekabels en een nieuwe bobine. Deze week de brandstofdrukregelaar vervangen. 4 jaar geleden heb ik de luchtmassameter vernieuwd, nokkenassensor en krukassensor. De accu blijft mij dwars zitten. Wat is uw advies daar ben ik benieuwd naar.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of een start/stop accu zonder problemen in uw VW Passat geplaatst kan worden.

Ik heb uw vraag voorgelegd aan de Technische Helpdesk van de Wegenwacht met het volgende antwoord;

Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu.
Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden. Een ouder model voertuig heeft deze laadspanning niet en de accu zal dus niet goed vol raken.
 
Dit verklaart niet de problemen die u ervaart. Als ik de problemen lees verwacht ik dat de stationair regeling niet goed is afgesteld of vervangen dient te worden.
Deze stationair regeling zorgt ervoor dat bij hogere belasting het toerental wordt verhoogd en de motor goed stationair blijft draaien.