Motorvervuiling Volvo V60 D4

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 juni 2019

Ik heb de Volvo nu 5 jaar en na 2 is de EGR vervangen. Nu is de motor zeer ernstig vervuild, zodat hij helemaal schoon gemaakt moet worden. Ik rijd 24000 km per jaar, tank Vpower diesel. Volgens de garage moet ik meer toeren maken tijdens het rijden. Ik schakel meestal iets later over dan de auto aangeeft. Ben geen "wilde"rijder, maar rijd meestal tegen de max. toegelaten snelheid en meest 120, soms 130 km/uur op de snelweg.
Wat kunt u mij adviseren om de motor schoon te houden?
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt inwendige motorvervuiling van uw Volvo V60 diesel en u vraagt hoe u dit kunt voorkomen.

Uiteraard is het volgen van het voorgeschreven onderhoud een belangrijke voorwaarden, en kunnen korte ritjes het verschijnsel ook erg in de hand werken. Maar met 24.000 km lijkt me dit geen boodschappen autootje en geeft u aan zelfs later te schakelen dan wat de schakelindicator aangeeft. Dus feitelijk gezien doet u niets fout en meldt de garage dat u tóch wat vaker in een hoger toerengebied moet rijden. Dat is een begrijpelijk en technisch ook verklaarbaar advies maar tegenstrijdig met de schakelindicator.

Inwendige motorvervuiling is best een bekend verschijnsel. Door de motorische prestaties, met name door de aanwezigheid van een turbo, kan de motor al uitstekende prestaties leveren in een laag toerengebied. En juist laag in toeren is het verbruik (CO2) ook laag, waar de schakelindicator ook op anticipeert. Maar juist laag in toeren loopt de motor wat luchthuishouding betreft voor een deel op uitlaatgassen via de EGR klep. Die is al eerder vervangen met wellicht toen het advies V-Power te tanken om die uitlaatgassen wat schoner te krijgen. Juist hoger in toeren loopt de motor op wat schonere lucht, waar het advies van de garage ook op gebaseerd is. Maar zoals gezegd; feitelijk negeert u dan de instructie van de auto om de schakelindicator te volgen. In zekere zin zou je dus kunnen zeggen dat het product ongeschikt is voor het voorgeschreven gebruik. Daarom vind ik dat de schoonmaakaktie kosteloos uitgevoerd zou moeten worden. In het vervolg zou u inderdaad in uw gebruik op dit verschijnsel kunnen anticiperen door toch wat vaker en langer in een hoger toerengebied te rijden. Misschien zou u nu en dan wat langer kunnen door accelereren en op de snelweg i.p.v. de 6e versnelling de motor in 5 te laten draaien. Uiteraard hoeft dat niet permanent uw rijstijl te gaan worden maar zo nu en dan het moment pakken de motor nét wat minder ''lui'' te laten zijn.