Opel Zafira 2.2 benzine, distributieketting

Vraag gesteld door H. Groen op 01 mei 2019

Vandaag was ik bij een Opel-dealer om te informeren naar een andere auto. onze auto heeft 185.000 km gelopen en is in uitstekende staat van onderhoud. De dealer bood als inruilwaarde slechts E 2745,00: zijnde de bieding van een handelaar.
Zijn argument om de auto naar de handel door te schuiven, lag aan het feit dat hij de auto met een geschatte verkoopwaarde van E 6000,00 niet zelf wilde verkopen: dit type zou gevoelig zijn voor het breken van de distributieketting met alle schade tot gevolg.
Is dit een redelijk en bij u bekend argument?

Stel dat dit zo is wat adviseert u mij dan: kan ik rustig doorrijden en gebeurt er iets dan .... of is het misschien raadzaam om preventief te vervangen? graag uw reactie.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over de inruilwaarde van uw Opel Zafira 2.2 uit 2008 en het argument van de Opel dealer.

In de ANWN/BOVAG koerslijst staat de inruilwaarde van uw auto op € 4.150,-. Uw dealer biedt slechts € 2.745,- met als argument dat dit type gevoelig is voor het breken van de distributieketting. U vraagt of dit een redelijk argument is. Zeker bij een auto die altijd dealer onderhouden is met de juiste onderdelen en smeermiddelen is dit geen redelijk argument. Blijkbaar staat uw dealer niet achter zijn eigen merk en is het verstandig elders een inruilvoorstel te vragen.

Een distributieketting zal eerst uitrekken alvorens te breken. De rek van een distributieketting is te meten en zal zich vaak aanmelden door een rammel kort na de start. In geval van een te lange distributieketting is het verstandig de ketting, spanner en eventueel geleiders en tandwielen preventief te vervangen.