Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Toerental automaat

Vraag gesteld door K. Wiersema op 2 april 2019

Ik heb een Opel Mokka 1.4 4x4 turbo automaat. Als ik optrek zit ik ruim boven de 2000 toeren. Als ik bijv. 50 rij dan zakt hij terug naar 1500 toeren. Is dit schadelijk voor de motor of moet ik handmatig gaan schakelen. Het gaat hierbij om het trekken van een caravan. Zonder caravan gebeurt hetzelfde.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het motortoerental van uw Opel Mokka i.c.m. een aangekoppelde caravan.

In principe zal de automaat de juiste versnelling kiezen op basis van de snelheid en motorbelasting van dat moment. Uiteraard speelt voor de motorbealsting een aangekoppelde caravan ook een rol. Het gekozen toerental mag u dan beschouwen als technisch ook verantwoord. U moet echter wel de indruk krijgen dat op het moment dat u serieus wilt versnellen, de automaat dan kiest voor een tandje terugschakelen. Zeker bij een aangekoppelde caravan omdat de meeste trekkracht bij uw auto vrijkomt bij zo'n 2000 toeren. Dus zolang het spul zonder al te veel motorische inspanning rolt zou die 1500 toeren best kunnen. Maar op het moment dat u méér gas moet geven, door bijvoorbeeld een klimmetje of inhaalactie, zal de automaat daarop moeten anticiperen.

We hebben het hier over een 1.4T met 152 pk en een koppel van 240 Nm bij 2000 toeren. Ik weet uw caravangewicht niet maar met 1300 kg aan de haak zijn de prestaties nog altijd méér dan goed. Om maar te benadrukken dat het motortje zeker niet op z'n tenen hoeft te lopen. En toch denk ik dat het goed is dat zo nu en dan ook voor de handmatige schakeloptie te kiezen om toch wat vaker wat toeren betreft naar die 2000 toeren te gaan. Uiteindelijk is dat motorisch tóch op alle fronten net wat prettiger voor de motor. Zonder caravan hoeft dat niet maar mét is het toch beter als berijder met de handmatige optie nog weleens terug te schakelen om niet te langdurig laag in toeren te blijven rijden. En zeker bij het klimmen in de bergen is het goed om daar in de juiste versnelling aan te beginnen, dat vaak ook de juiste versnelling is bij het dalen. Dus schroom niet om min of meer zelf handmatig te anticiperen op de situatie.