Roetmeting APK

Vraag gesteld door boumanjg88 op 11 april 2019

Ik heb een vw t5 1.9 uit 2006 met roetfilter. Bij de laatste apk zag ik (ik kon het hele proces volgen)dat voor de roetmeting de motor hoog in de toeren gejaagd werd en na 30 seconden werd geconcludeerd dat alles ok was. Nou weet ik dat een roetfilter pas goed werkt als het ding op temperatuur is en geregenereerd. Hetgeen ongeveer 20minuten bij 2200 toeren duurt. Wat ging hier mis?? De auto was koud toen de test begon en koud toen ik hem terugkreeg. Mijn idee is dat de roetmeting een nepmeting is waar je wel voor betaald.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft twijfel over de wijze waarop de roetmeting bij uw VW Transporter is uitgevoerd.

De verplichte roetmeting bij deze generatie Transporter moet volgens de voorgeschreven procedure uitgevoerd worden. Een vooraf ingevoerde waarde in de roetmeter is o.a .een motorolie temperatuur van minimaal 60 graden. Pas dan zou feitelijk ook de meting uitgevoerd kunnen en mogen worden. In hoeverre daarvan is afgeweken kan ik niet vast stellen maar er zijn duidelijk spelregels wat betreft deze meting. De keurmeester doet er óók uit eigen belang goed aan een zorgvuldige meting te verrichten. Uiteindelijk kunnen er bij goed- en afgekeurde auto's steekproeven volgen en staan er sancties op wanneer de APK keurmeester steken heeft laten vallen.

Ik wil u wijzen op het APK Geluid en milieu Artikel 5.3.11 met name de aanvullende permanente eisen bij punt 7. Daar vindt u de volledige roetmeting procedure en misschien kunt u daarmee een inschatting maken of de meting op dát moment wel had mogen plaatsvinden.