Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Remblokken en fijnstof

Vraag gesteld door B. Scholtus op 9 april 2019

Remblokken geven door slijtagestof behoorlijk vervuilde wielen/velgen. Behalve dat dit niet fraai is, vraag ik mij of dit (fijn)stof schadelijk is voor mens en dier. Omdat ik mij snel erger aan deze vervuiling heb ik als proef vorig jaar een set keramische remblokken (van ATE) aangebracht. En zie; een retourtje Noord-Italie; vrijwel schone wielen!! En het remmen gaat met nog meer gevoel!
Toegepast op MINI ONE 1.4 uit 2009.

Mijn vragen:
1. Is fijnstof van remblokken slecht voor gezondheid?
2. Zijn keramisch remblokken voor de standaard remschijven?
3. Waarom wordt dit type blok niet meer toegepast (ietsje duurder, dat wel)?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de schadelijkheid van fijnstof afkomstig van de remmen.

De fijnstof afkomstig van een auto wordt vooral veroorzaak door banden, motor en remmen. Het mag duidelijk zijn dat fijnstof een nadelig effect heeft op de volksgezondheid. Voor alle aanvullende info omtrent de gezondheidsrisico's verwijs ik u naar deze pagina van het RIVM

Karamische remblokken zijn t.o.v. van de traditionele organische remblokken meer geschikt om over een breed temperatuurgebied goed te presteren. In combinatie met bijbehorende remschijven vind je dit soort remsystemen dus vooral bij auto's met bovengemiddelde prestaties en wellicht ook bijbehorend rijgedrag. Hoewel er op zich niks mis is om deze met de standaard schijven de monteren, wordt het beoogde resultaat pas echt gerealiseerd met bijpassende schijven.

Een ander voordeel is naast óók en langere levensduur, een wat minder plakkerig en lichter gekleurde fijnstof. En dat kan nu net het beoogde effect zijn dat u nastreeft en dus kennelijk inmiddels ook ervaren op de heen en terugreis van Noord-Italië. De fijnstof productie is wel een fractie minder maar heeft beduidend minder de neiging op de velgen achter te blijven. Een nadeel is de prijs zoals door u ook ervaren, en de remprestaties bij met name koude remmen. In die zin zal de gemiddelde rijder wat remprestaties betreft hier niet echt een voordeel aan hebben. En een volledig keramisch remsysteem wordt dan in z'n geheel voor de gemiddelde auto en bestuurder wellicht een onnodig prijzige investering.