Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Versleten lager in versnellingsbak na 72.000km, recht op volledige coulance?

Vraag gesteld door KvdLinden op 15 oktober 2017

Mijn auto (VW Polo 2013, 2 jaar geleden tweedehands bij dealer gekocht) maakt al enige tijd een schavend geluid tijdens het rijden, hiervoor ben ik bij de dealer langs geweest waar ze me hebben verteld dat het een versleten lager in de versnellingsbak is, reparatie kosten +/- €1825. De dealer vertelde me dat enige coulance vanuit Volkswagen niet mogelijk was, maar dat zij me wel tegemoet wilde komen met 30% korting.
Nu ben ik van mening dat dit wel een heel vroegtijdige slijtage is voor een auto van 4,5 jaar oud en 72.000km op de teller, daarom ben ik hier niet gelijk mee akkoord gegaan. Ik wilde weten waarom coulance vanuit Volkswagen niet mogelijk was. Werd deze schade als normaal gezien?
Ik ben een aantal weken aan het bellen gegaan om dit verder uit te zoeken, echter werd dit een 'van het kastje naar de muur' verhaal. De dealer verwees mij naar Volkswagen, omdat zij de coulance hadden afgewezen en Volkswagen verwees mij naar de dealer omdat deze de coulance had aangevraagd. Naar redelijk wat aandringen om dit verder uit te laten zoeken, kreeg ik afgelopen week (na 4,5 week bellen) het definitieve antwoord van Volkswagen. Volkswagen hanteert een garantietermijn van 2 jaar, welke dus inmiddels is verlopen, daarom wordt er geen coulance gegeven. Ook na nogmaals de situatie en onbegrip te hebben uitgelegd, bleef Volkswagen bij hun standpunt.
Personeel bij Volkswagen en bij de dealer, begrepen mij goed en vonden het ook een rare situatie. De dealer had twee weken geleden al aangegeven, dat zij inmiddels wel bereid waren om de kosten te delen. Echter vraag ik mij af, of ik hier genoegen mee moet nemen?
Is de levensduur van een lager in een versnellingsbak echt zo kort? Ik heb namelijk wel van een garage gehoord dat dit een bekende issue is bij Polo's, maar betekend dit gewoon dat ik pech heb en blij moet zijn met de 50% korting of mag ik wel verwachten dat de dealer volledige coulance bied?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Volkswagen Polo (2013/72.000 km) waarvan de lagers van de versnellingsbak versleten zijn. Kosten herstel bedraagt € 1.825,-. De importeur wil u niet tegemoet komen. De dealer biedt 50% coulance. U vraagt zich af of de dealer niet de volledige reparatiekosten voor zijn rekening dient te nemen.

Levensduur lagers versnellingsbak
De lagers van een versnellingsbak dienen normaliter een autoleven lang mee te gaan. Nu dit niet geval is, maakt dat de lagers ondeugdelijk zijn.

Wettelijke garantie
Hoewel de fabrieksgarantie ruimschoots vertreken is, maakt nog niet dat u als consument rechteloos bent. Nu de lagers van de versnellingsbak nuet voldoen aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst, maakt dat u zich kan beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Voor een beroep op conformiteit is het essentieel dat u de verkoper de gelegenheid biedt het gebrek te verhelpen.

Kosten reparatie
Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de herstelkosten voor rekening van de verkoper.

Geschil
Komt u er niet uit met de verkoper schakel dan uw rechtsbijstand in. In Wegenwacht Compleet zit rechtsbijstand inbegrepen.

Geschillencommissie Voertuigen
BEschikt u niet over rechtsbijstand? U kunt het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van KvdLinden:

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Ik heb de verkoper hier weer op aangesproken, echter blijft deze helaas bij zijn standpunt van 50% coulance. Daarnaast wil hij deze case gaan sluiten en daarom morgen ook een definitief antwoord.
Ik heb de rechtsbijstand hierna om advies gevraagd, maar zij geven ook aan dat ik moet gaan aantonen dat de slijtage bij aankoop al aanwezig was. Dit was naar mijn idee niet het geval, ik heb er pas later last van gehad. Betekend dit dan ook dat ik geen verdere stappen kan nemen?
Ik blijf van mening dat dit niet mag kunnen, maar het is niet bij aankoop al aanwezig geweest en de verkoper noemt dit nog steeds een slijtage onderdeel. Heeft dit dan nog zin om te melden bij de Geschillencommissie Voertuigen en moet ik deze stappen vooraf aan de reparatie doen? Dit aangezien de garage een antwoord wil en ik dan ook mijn korting van 50% kwijt raak.