Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rechts rijden.

Vraag gesteld door Song op 20 augustus 2018

Mag je op een snelweg met 3 banen op de middelste baan blijven rijden ook al is de rechtse baan helemaal leeg, mag er dan ook rechts ingehaald worden.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over de plaats op de weg op meerstrooks snelwegen.

* Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij bijv 80 km/uur). Dan mag je rechts inhalen.

* op onze meerstrooks wegen wordt al volgens een soort van ‘keep your lane’-systeem gereden: links gaat sneller dan rechts.

* het kan gebeuren dat rechts soms sneller gaat dan links. Het is dan niet logisch dat je door het drukke verkeer helemaal naar links gaat om in te halen en vervolgens weer naar rechts omdat je rechts moet houden.

* In feite loopt onze wetgeving hier wat achter op de (nieuwe) praktijk.

Er zijn veel meerstrooks snelwegen in Nederland bijgekomen. En het gedrag van de weggebruikers is daar anders dan op de traditionele autosnelwegen. De inrichting van dit soort wegen leidt tot niet-rechts rijden en rechts inhalen. Maar is dat erg?

Als links blijven rijden het gevolg is van afleiding (door telefoon of drukke gesprekken in de auto) is dat niet goed met name die afleiding.

Volgens de wet moet je rechts houden en moet je links inhalen. Behalve als er gereden wordt in file (en volgens de jurisprudentie kan dat ook bij bijv 80 km/uur). Dan mag je rechts inhalen.

Ook zie je meer en meer op onze meerstrooks wegen dat er vanwege de drukte al volgens een soort van ‘keep your lane’-systeem gereden wordt: ieder houdt zijn eigen strook. Over het algemeen wordt dan rechts het langzaamst gereden en links het snelst. En dan haal je automatisch links in. Maar zeker bij een relatief lage maximum snelheid (80 of 100) en druk verkeer kan het voorkomen dat een meer rechts gelegen strook sneller gaat dan een meer links gelegen strook. Het is dan niet voor de hand liggend dat je door het drukke verkeer helemaal naar links gaat om in te halen en vervolgens weer naar rechts omdat je rechts moet houden.

In feite loopt onze wetgeving hier wat achter op de (nieuwe) praktijk. Onze verkeerskundigen gaan het een keer bespreken met de collega's van Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De vraag die ervoor ligt: Is er aanleiding om de wetgeving iets aan te passen op het feitelijke gedrag op meerstrooks wegen? Het punt is wel dat dit soort zaken (veel) tijd vragen vanwege onderzoek,wetgeving etc., maar we slingeren de discussie aan.

Bron: Ton Hendriks, ANWB