Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Diesel onderhoud na 5 en 10 jaar

Vraag gesteld door Onderhoud dieselauto op 30 december 2016

Momenteel rijd ik minimaal 850 kilometer per week. Dat komt neer op een kleine 45000 km per jaar. Wel voor 95 % snelwegkilometers a 100, 110 kilometer per uur (trajectcontroles)

Voorheen heb ik altijd benzine gereden maar deze auto is echter door iemand totallos gereden toen hij geparkeerd stond naast de weg. Momenteel oriënteer ik me op een nieuwe auto en kijk ik naar dieselauto's.

Echter brengt een auto op diesel andere kosten wat betreft onderhoud met zich mee ten opzichte van een benzine. De auto's waar ik naar kijken zijn rond de prijsklasse tussen de 4 en 5 duizend euro. Ik kijk met name naar Duitse auto's tussen 2005 en 2011. Dat kan dus een corsa 1.3 ctdi ecoflex zijn, of eventueel een 1 serie met meer kilometers op de teller.

Tot welke hoeveelheid kilometers kan ik het beste zoeken. Ik neem aan dat een BMW meer kilometers aan kan dan een Opel, alleen dat het onderhoud van een Opel daarintegen wel goedkoper uitpakt. Rond welke kilometer moeten de crusiale onderdelen vervangen worden zoals de roetfilters, injectoren, brandstofpomp en welke kosten kan ik bij deze autos verwachten met dergelijkere kilomterstanden. tussen de 150.000 a 180.000 voor een Corsa uit 2006 tot 2011 of 240.000 voor een BMW 1 serie uit 2004 a 5.

Ik hoor graag van jullie tips en advies.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het onderhoud aan een diesel.

Met 45.000 km op jaarbasis bent u duidelijk de doelgroep voor een diesel. Binnen het genoemde budget zou u best een nog een knappe diesel kunnen aanschaffen maar een niet al te hoge kilometerstand is wel een belangrijk criterium. Een auto van Duitse komaf is ook een goede bron om uit te putten. Een BMW 1-Serie of een Corsa zijn zeker geschikte kandidaten maar dat geldt zeker ook voor de Polo/Golf en de varianten van Skoda en Seat. Ook de Ford Fiesta misstaat niet in dit rijtje.

De genoemde BMW is wel meer het exclusievere soort in het genoemde rijtje. Maar in de breedste zin van het woord wel met de meeste de kwaliteit. Maar óók voor deze auto geldt dat een hoge kilometerstand meer kans geeft op hoge onderhoudskosten. U noemt zelf al terecht het rijtje op van verstuivers, brandstofpomp, roetfilter, maar ook de turbo. Bij een kilometrage van maximaal 180.000 mag u redelijkerwijs verwachten dat hoge kosten nog niet aan de orde zijn. Bij 240.000 km ligt dat duidelijk meer in de lijn der verwachting, óók voor een BMW 1-Serie.

De kilometerstand maar zeker óók de huidige staat, conditie en onderhoudshistorie zijn bepalende factoren voor het maken van de juiste keuze. Dan is de leeftijd zelfs ondergeschikt en misschien zelfs ook het merk en type. Misschien loopt u tegen een hele nette Corsa aan die helemaal klopt. Of een hele mooie Polo met met een keurige onderhoudshistorie. Dat kan dan best een betere keuze zijn dan een BMW 1-Serie van 11 jaar oud met 250.000 km op de teller die duidelijk ''gebruikt'' is.

De onderhoudskosten van een diesel zijn niet veel hoger dan van een benzine auto bij een vergelijkbare kilometerstand. De kosten gaan wel drastisch omhoog wanneer een van de genoemde mogelijke gebreken zich spontaan aandienen. Wat dat betreft zijn benzine motoren wat het brandstofsysteem aangaat minder kwetsbaar. Het duurzame karakter van een diesel is inmiddels echt wel ingehaald door de moderne benzine motor. Dus óók wat onderhoudskosten betreft kan een diesel met een valse start ineens een hele dure auto worden. Zorgvuldig en met geduld het beste exemplaar vinden is eigenlijk het beste advies. En bij voorkeur met 6 maanden Bovag garantie (vanaf 4.500 euro) als stok achter de deur wanneer er technisch toch iets mis blijkt te zijn.



***

Reactie van Onderhoud dieselauto:

Dankjewel voor je advies Jos, heel veel tijd met kopen heb ik echter niet omdat mijn auto totallos is gereden toen hij geparkeerd stond naast de weg, maar wel nog ruim een week om de kers van de taart te plukken! Dankjewel!