Is ombouwen van een auto naar E85 veilig en milieuvriendelijk?
Vraag gesteld door Taverniere op 23 februari 2018
Ik kom regelmatig in Frankrijk. Daar wordt door de overheid de biobrandstof E85 (ook wel super-éthanol genoemd) fiscaal vriendelijk behandeld, waardoor de prijs op veel plaatsen (met name bij grote supermarkten) minder dan de helft is dan die van SP95-E10. Zie de overheidswebsite https://www.prix-carburants.gouv.fr/. Als ik websites in Frankrijk mag geloven is de CO2-uitstoot beduidend minder dan bij gebruik van SP95- of SP95-E10.
Af fabriek kunnen alleen de zogenaamde flexifuel motoren E85 tanken. Maar in Frankrijk kun je je auto laten ombouwen naar flexifuel. Er zijn op dit moment twee ombouw kits die in het homologatie traject zitten: Biomotors en Flexfuel. Zie de website https://www.bioethanolcarburant.com/les-installateurs-agrees-de-boitiers-bioethanol/.
Ik heb de volgende vragen:
• Hoe veilig is het om mijn auto (een Skoda Octavia 1.4 TSI 150 pk van 2017) om te laten bouwen voor gebruik van E85 middels een van bovengenoemde ombouwkits.
• Is het gebruik van biothanol E85 echt milieuvriendelijker?
• In Frankrijk zijn er gespecialiseerde bedrijven die de ombouw uitvoeren. Kan dat ombouwen ook in Nederland?
• Als dat inderdaad veilig is, en milieuvriendelijker, kunnen er dan toch redenen zijn voor de fabrikant / importeur (in dit geval Pon van Skoda) om de fabrieksgarantie te stoppen als je de auto hebt omgebouwd?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over het ombouwen van uw auto naar E85.
Voor E85 brandstof (85% bijmenging van ethanol) heb je een speciale flexifuel auto nodig. Die kan zowel op benzine of op (maximaal 85%) ethanol rijden en op alle mengverhoudingen daar tussenin.
Of het veilig is uw auto te laten ombouwen zou ik écht laten afhangen van het oordeel van de fabrikant Skoda. De auto is nagenoeg nieuw en ik sluit niet uit dat het advies negatief is, met mogelijk ook gevolgen voor de fabrieksgarantie wanneer dit desnoods via Frankrijk wordt uitgevoerd. E85 is immers niet de voorgeschreven brandstof en aanpassingen achteraf worden vaak gretig gebruikt om garantie in voorkomende gevallen te kunnen afwijzen.
Bio brandstoffen mag je duurzaam en vriendelijk voor het milieu noemen. Een nadeel blijft echter de verkrijgbaarheid, prijs en dat een auto daar écht op aangepast moet kunnen worden. Een ander nadeel is dat bij de verbranding van bio-ethanol de smerende eigenschappen van de motorolie beduidend sneller afnemen en er daarom een gehalveerde ververstermijn geldt. Het milieuvoordeel is dan ook meteen erg relatief en het onderhoud meteen ook duurder.
Ik kom in Nederland daarom ook géén activiteiten tegen van bedrijven die dit aanbieden. Met het vizier op duurzaamheid zijn brandstofvarianten als bio-ethanol, LPG en Groengas door elektrisch links en recht al ingehaald. Ondanks de lange weg die daarin nog te gaan is.
Deel deze pagina