Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

trekgewicht auto

Vraag gesteld door HendrikJan31 op 22 april 2015

Ik heb een Megane diesel met een trekgewich van 1500 kg
Tevens heb ik een Eriba caravan, met een totaal gewicht van 1600 kg
Dit is inclusief laadvermogen.
Ik weet, dat men een caravan mag laden tot het trekgewicht van de auto, en er dan ook mee mag rijden, ook al geeft het kentekenbewijs van de caravan een hoger getal aan.
Ik heb mijn caravan geladen tot 1575 kg, zijnde het toegestane trekgewicht van de auto 1500 kg, plus de druk op de kogel van mijn trekhaak.
Dus de caravan gewogen los van de auto, met het neuswieltje op de weegschaal is 1575kg.
Met het neuswieltje achter de auto en de auto niet op de weegbrug, dan geeft de weegschaal 1500 kg aan, zijnde de asdruk van de caravan.
Het gewicht van 75 kg op de trekhaak van de Megane reken ik bij het totale laadvermogen van mijn auto en niet bij de caravan.
Is deze redenering juist?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

In de praktijk wordt er inderdaad nog weleens rekening gehouden met de kogeldruk en een bepaalde marge wanneer je het toegelaten gewicht overschrijdt. Dat geldt echter niet altijd en overal en zeker niet in heel Europa. Wij zijn er in ieder geval geen voorstander van om in dit geval het toegestane trekgewicht van de auto te overschrijden. Je bent overgeleverd aan de coulante interpretatie van de dienstdoende agent waar je niet per definitie vanuit kunt gaan.
Het is niet duidelijk welk type Megane het betreft maar misschien is het een 1.5 DCI met 81 kW. Wanneer ik een blik werp op de motorische specificaties, zullen de trekprestaties van deze combinatie maar heel matig zijn. Verder lijkt het beladen gewicht auto nagenoeg identiek aan het beladen gewicht caravan. De auto mag weliswaar 1500 kg trekken maar of de auto dat ook echt kan is 'n tweede. De vakantie bestemming is daarin uiteraard ook een belangrijke factor. Maar mijn grootste zorg gaat uit naar het verschil in gewicht tussen beladen trekkend voertuig en beladen caravan. Bij het testen van trekauto's leggen we de lat weleens extra hoog door 80% (bij voorkeur niet boven de 75%) van het beladen autogewicht als caravangewicht aan te koppelen. Vooral om wat extremere situaties na te bootsen. Daarboven wordt een combinatie gewoon gevaarlijk in soms hele gebruikelijke en onschuldige situaties gedurende een vakantierit.