start problemen Renault Megane Break 1.6 2002
Vraag gesteld door De3tegels op 27 februari 2018
Mijn Renault heeft sinds enige tijd problemen met starten. Mijn garage had een keer geconstateerd dat de Bobines geen spanning kregen. Maar die melding is uit het geheugen verdwenen. Hij start soms dagen goed en dan weer pas na 4, 5 keer. De auto heeft al enkele dagen bij de garage gestaan en starte daar altijd. Ze hebben diverse stekkers schoon gemaakt en alles via de computer gecontroleerd en geen storingen gevonden. In Okt 2017 zijn de accu en de startmotor vervangen en in Januari 2018 is de distributieriem incl waterpomp en spanrol vervangen. En heeft de auto een beurtje gehad. ik heb wel jaren een storingsmelding gehad van de Airbag maar het lijkt wel of die nu weg is. (Temperatuur?) Help.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw Renault Mégane heeft zo nu en dan te kampen met startproblemen.
De collega's van de Wegenwacht lopen nog weleens tegen dergelijk problemen aan en melden het volgende;
Deze generatie Mégane is een voorbeeld van moderne auto’s die veel last hebben van elektronische problemen. Vaak is dit te herleiden tot slechte massacontacten en dat kan een aardige zoektocht opleveren: wáár zit de storing? Een slecht trekkende motor, of een die niet wil aanslaan, kan te maken hebben met vocht in de stekker, rechtsvoor in de motorruimte. Dat is een kwestie van droogmaken. De Mégane is ook gevoelig voor elektromagnetische storingen van buitenaf. De individuele bobines op de benzinemotoren kunnen zo maar kapot gaan. Als de motor op drie cilinders gaat lopen, is direct stoppen geboden, om verdere schade te voorkomen. Mits er snel is aan te komen, kan de wegenwacht de kapotte bobine vervangen. Dat euvel kan zo maar weer terugkomen, want er zitten vier van die bobines op. De Renault Card mag nooit van binnen nat worden, dat is onherstelbaar. Vuil in de sleuf waar die card in gaat, kan ook tot startproblemen leiden. Puur mechanisch gaat er niet vaak iets mis met deze Renaults, maar sommige eigenaren worden veelvuldig geplaagd door voornoemde elektronische euvels, anderen hebben er zelden last van.
***
Reactie van De3tegels:
Beste Jos. ik heb op 2-03-2018 de DBP sensor laten vervangen, maar de andere dag 03-03-2018 starte de auto nog niet na 1 keer. Een andere garage houder vertelde mij dat ook het tandwiel waar de sensor de meting doet schoon gemaakt had moeten worden vanwege mogelijke roest aanslag. Zou dat ook een oplossing zijn?? En wat voor mogelijkheden zouden er nog meer kunnen zijn???
***
Reactie van Jos van der Drift:
Ik herken dat niet als mogelijk oorzaak. Soms wel een slechte stekkerverbinding van de BDP sensor. Maar verder lijkt het wel een zoekplaatje. Wanneer u WW lid bent kunt in geval van een weigerende Mégane ook altijd daar een beroep op doen. Misschien dat men juist in een weigerende situatie iets kan vinden.
***
Reactie van De3tegels:
Beste Jos. Kan ik bij het WW station in b.v Rijswijk een afspraak maken om het daar te laten uitzoeken? Inmiddels gaat/staat de auto weer bij mijn garage. De Motor maakte vanmorgen even een licht rateleld geluid tijdens het starten. ik hoop niet dat het de Kleppen zijn of de nokkenas. Zou die verdraaid kunnen zijn tijdens het vervangen van de Distributie riem??
***
Reactie van Jos van der Drift:
Het WW servicestation Ypenburg is bestemd voor gestrande auto's die daar ter plaatse weer rijdbaar gemaakt kunnen worden. Dit is géén locatie om dergelijke klachten te laten onderzoeken. In een pech onderweg situatie uiteraard wel met tussenkomst van de WW.
Het licht ratelende geluid zal vermoedelijk niets te maken hebben met verkeerde timing van de distributie. Dat zijn de signalen die wel wat nadrukkelijker zijn met vaak ook motorische gevolgen als verminderde prestaties en hoger brandstofverbruik.
***
Reactie van De3tegels:
Beste Jos, Mijn garage heeft, mogelijk, het probleem gevonden. Ze hebben een relais vervangen die de Bobine,s en de Brandstofpomp aanstuurt. Is mij vertelt. De auto start nu alweer 6 dagen zonder probleem. Laten we hopen dat het het is geweest.
Deel deze pagina