Spoiler op aanhanger of op dak van de auto?
Vraag gesteld door AlbertGB op 30 november 2015
Ik probeer te zien wat de meest effectieve optie is om brandstofverbruik te verlagen, als ik met mn aanhanger rijd.
Auto: YARIS 1.3VVTI 64KW LINEA SOL
Aanhanger: Saris FW150 GESLOTEN OPBOUW
Normale verbruik is ca 1:18km (5,6/100), met aanhanger wordt dat ca 1:9km (11/100). Om t brandstofverbruik te verlagen overweeg ik n spoiler aan te brengen.
Vraag is welke oplossing t meeste rendement oplevert:
a) spoiler op de aanhanger, of
b) spoiler op het dak van de auto
Ik rijd 2x per week, ca 120 km met de aanhanger.
Bij een bedrag van 600 euro voor een spoiler op de aanhanger en een -geschatte!?- besparing van 10% (?) zou het break-even point ongeveer bij 3,5 jaar liggen.
Bij een dakspoiler op de auto ligt dat, omdat die oplossing goedkoper is eerder; maar ik heb geen idee hoe het besparingsniveau van deze 2 oplossingen zich tot elkaar verhouden?
Wie kan mij helpen!?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU vraagt zich af of een spoiler het brandstofverbruik van de auto kan verlagen als de aanhanger achter de auto hangt.
In het verleden is gebleken dat het rendement hiervan minimaal is bij het gebruik voor een caravan. De afstelling van de spoiler is belangrijk en zou in een windtunnel moeten gebeuren. Tevens bleek de spoiler vaak op de auto te blijven zitten als de caravan is afgekoppeld.
Als u een spoiler overweegt zal het in ieder geval een spoiler op de auto moeten worden, maar verwacht er niet te veel van. U kunt proberen een gebruikte spoiler te kopen zodat u het effect kunt uitproberen. Afstelling van de spoiler en plaats op het dak zullen van invloed zijn.
Mogelijk is er nog wel iets winst te halen bij de keuze van de versnelling. Uw motor levert zijn maximale koppel vanaf 4.400 rpm en zijn maximale vermogen bij 6.000 rpm. Mogelijk is het verbruik iets beter als u op de snelweg het motortoerental boven de 4.500 rpm houdt
Met deze kleine auto en relatief zware aanhanger zal het verbruik echter niet veel verbeteren.
Deel deze pagina