Remschijven van VW Golf Veriant ongelijk belast
Vraag gesteld door ReinoutBvn op 15 november 2018
Mijn Golf Variant uit 2015, sinds 2016 met km stand 23000 in mijn bezit, nu 53000 km, gereden heeft schijfremmen voor en achter. Ik gebruik de auto onregelmatig, dus ook wel eens een week stilstand.
Aan de voorzijde zijn de remschijven glanzend over gehele oppervlak, terwijl achter aangetroffen te zien zijn. Rechtsachter is het glanzende gedeelte minder dan 50%. Foto's beschikbaar, maar ik weet niet hoe die te uploaden.
Bij linkerbocht, bijvoorbeeld rotonde, ontstaat er een licht schurend geluid rechts achter. Dat verdwijnt als ik rem pedaal even licht intrap. Volgens VW garage houdt dat verband met roestvorming op remschijf. Zij vonden dat ik er tot apk mee door kan rijden. Ik heb geen klachten over de remprestaties, maar ik ben een rijder die de auto graag laat uitrollen en hard remmen vermijdt. Bij korte afstand rijden met boottrailer werd dit schurende geluid veel duidelijker.
Vervanging van remschijven zou nodig zijn bij meer dan 50% roestvorming. Maar dan meteen vier remschijven tegelijk, kosten meer dan €900.
Vragen: 1. wat zijn oorzaken voor langsgroeven?
2. Is het plausibel dat het schurende geluid dat ontstaat bij een bocht naar links komt door de remschijven, of zou speling op wiellagers de oorzaak kunnen zijn?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over de remschijven van uw VW Golf.
Het soms onregelmatige gebruik én het feit dat de remvertraging op de achteras beduidend minder is dan op de vooras, verklaart de aangetaste achterremschijven. Dan komt ook uw anticiperend rijgedrag er nog bij waardoor het remsysteem zéker achter maar weinig werk hoeft te verzetten. Remschijven achter kunnen dan snel corrosie vertonen en inderdaad weleens in een bocht een licht slepend geluid produceren. Een wiellager verdenk ik daar overigens niet van.
Uw rijstijl of de wijze van gebruik hoeft u wat mij betreft niet te veranderen. Maar dit verschijnsel is daardoor wel erg herkenbaar. U zou wel kunnen overwegen zo nu en dan, en wanneer de gelegenheid dit ook verantwoord maakt, wat nadrukkelijker en steviger te remmen. Met name om de aanslag op de remschijven veel minder kans te geven. Want de situatie is inderdaad dat bij méér dan 50% roest dat afkeur is bij APK. Overigens begrijp ik dan niet dat de schijven voor ook vervangen moeten worden. Daar is kennelijk géén corrosie en is 53.000 km geen tellerstand waarbij remschijven inmiddels te dus zijn. Ik ben benieuwd wat de motivatie is deze óók te vervangen.
Deel deze pagina