Is hortend en stotend wegrijden exemplarisch voor Nissan Qashqai 1.6 DIG-T?
Vraag gesteld door trekauto-pk op 13 oktober 2015
In uw autotest van Juli 2015 - Frank Buma - vermeldt u dat de koppeling van deze sterkere uitvoering van de Nieuwe Nissan Qashqai ongelukkig aangrijpt. En dat het u regelmatig gebeurde dat een vlot bedoeld sprintje eindigde in gehort en gestoot. "Wil je vloeiend met de Nissan wegrijden, dan zal je dat met beleid moeten doen. Daar gaat dan je vermogenswinst!".
Is dit manco exemplarisch voor de dit type en wat zegt de fabrikant hierover?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU vraagt zich af of het gedrag van de getestte Qashqai 1.6 DIG-T exemplarisch is.
Ik heb nog even contact opgenomen met Frank om te vragen wat hij precies bedoelt.
De koppeling van deze auto grijpt vrij bruusk aan waardoor de auto soms uit stilstand wegspringt. Bij auto's met veel vermogen is het gebruikelijk dat de bediening van de koppeling enige behendigheid of gewenning vereist. Omdat er een hoog koppel met veel vermogen overgebracht moet worden is een sterke drukgroep vereist. Recent hebben we met de Nissan X-trail gereden die de zelfde motor en bak heeft, dit exemplaar was al vriendelijker in de bediening dan de getestte Qashqai.
Nissan heeft niet gereageerd op het testrapport.
Ik heb ook nog even wat berijders ervaringen gelezen maar ook daar lees ik niets over problemen met de koppeling.
Reacties
R.D. Scholten
ANWB-lid - 29 september 2024
Ik heb een X-Trail met dezelfde motor. Ik heb het idee dat het horten en stoten niet door de koppeling komt, maar doordat de computer niet snel genoeg is met regelen van het toerental. Belast je de motor, dan slaat de motor soms af als je niet oppast. Ook bij achteruit rijden met stationair toerental merk je dit, vooral als je ook nog een caravan aan de haak hebt. Geef je gas bij, dan geeft de computer nog extra gas, zodat je bijna met wielspin wegtrekt, ook achteruit met caravan. Zo blaas je dan met slippende koppeling bij 4000 toeren achteruit vooral als de weg iets helt. Ik vergeleek het altijd met mijn vorige auto, een Skoda Octavia 1.9 diesel. Die kon je stationair overal naartoe sturen.
Er schijnen meer moderne auto's te zijn die onwillig zijn bij wegrijden.
Het vraagt enige oefening, maar voorzichtig de koppeling op laten komen bij zo'n 1200 toeren is de oplossing. Ik heb me er in het begin erg aan gestoord, maar alles went en de caravan is verkocht ....
Deel deze pagina