Boete huurauto
Vraag gesteld door Geertmiran op 31 augustus 2017
Op 27 juni 2017 bega ik een snelheidsovertreding met een huurauto in duitsland. Sixt krijgt de bekeuring binnen op 08 augustus 2017. Op 18 aug wordt ik hiervan in kennis gesteld door sixt via email. Deze beland in de spam en lees ik derhalve niet. Op 27 aug 2017 bekijk ik de credit card rekening van augustus en zie een afboeking van sixt van 27 euro. Daarop stel ik een vraag en kom er zo achter dat er een prent is binnengekomen deze betaal ik op 30'aug door in te loggen op een site die op de prent vermeldt staat. Echter zie ik achteraf dat ik niet binnen een week betaald heb... wat nu te doen ?? En klopt het dat sixt verplicht is om de "fragenbogen" in te vullen als eigenaar van de auto ..(en niet ik als bestuurder )
Antwoord van David
ANWB ExpertHet antwoordformulier dient niet door de autoverhuurder in te worden gevuld, maar juist door de bestuurder. Er wordt in deze brief gevraagd de gegevens van de bestuurder door te geven.
In Duitsland gaan boetes namelijk naar de bestuurder en niet automatisch naar de eigenaar van de auto. Het is raadzaam om het hele formulier in te vullen, aan te geven wie de bestuurder was en de gegevens hiervan te vermelden.
Ik weet niet welke bedrag u in eerste instantie is opgelegd, maar bij een zwaardere overtreding (boete hoger dan € 55) volgt een Bussgeld-procedure. Er wordt dan een Bussgeldbescheid (beschikking) met een Anhörungsbogen(vragenformulier) uitgereikt of thuisgestuurd.
Op het formulier kan naast de gegevens van de overtreder ook de 'eigen mening' over de overtreding aangegeven worden. Aan de hand van dit formulier wordt onderzocht of er nog een reden is het Bussgeldbescheid te wijzigen of te seponeren. Gebeurt dat niet, dan volgt het 'officiële' Bussgeldbescheid.
Deel deze pagina