Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Start stop Renault Clio werkt niet goed

Vraag gesteld door twikkie op 22 januari 2018

mijn wagen Renault clio van 2015 .de start/stop,kan die afhankelijk zijn van accu spanning .deze werkt maar zo nu en dan .meestal als ik de zitting .verschuif of om laag zet werkt hij .maar doe ik hem van contact .ho maar?? volgens de dealer zit het in de accu het geheugen schakelt automatisch de start/stop uit .mijn vraag is kan dit

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U meldt een specifiek probleem met uw start/stopsysteem van uw Renault en noemt de verstelling van de bestuurdersstoel. In het instructieboekje van de Clio staat:

"Als de bestuurder, terwijl de motor is afgezet (verkeersopstopping, stilstaan voor een stoplicht enz.), zijn gordel losmaakt of het bestuurdersportier opent, of uit zijn stoel komt, wordt het contact verbroken. Om weer weg te rijden en het Stop and Startsysteem weer in te schakelen, drukt u op de startknop in."

Mogelijk herkent de elektronica in de auto de hoogteverstelling van de stoel als 'uit de stoel komen' en wordt het systeem na verstelling van de stoel dus uitgeschakeld. De auto start dan niet vanzelf door de koppeling in te trappen, maar u moet dan weer starten door de startknop in te drukken. Precies zoals u omschrijft.

Motor slaat niet af

Als een start/stop systeem niet goed werkt (motor slaat niet automatisch af) gaat de aandacht uit naar laadtoestand van de accu. Die kan te laag zijn bij gebruiksomstandigheden als het rijden van korte stukjes of langdurig niet gebruiken van de auto.

Onder bepaalde omstandigheden kan het systeem de motor niet op stand-by zetten. Dit is het geval als: – de achteruitversnelling is ingeschakeld – de motorkap niet is vergrendeld; – het bestuurdersportier niet is gesloten; – de autogordel van de bestuurder niet is vastgemaakt; – de buitentemperatuur te laag of te hoog is (lager dan circa 0 °C of hoger dan circa 30 °C); – de accu onvoldoende geladen is; – het verschil tussen de temperatuur in de auto en de ingestelde temperatuur van de thermostatische airconditioning te groot is; – de helling bedraagt meer dan ongeveer 12% voor voertuigen die zijn uitgerust met een automatische versnellingsbak; – de functie “helder zicht” is ingeschakeld (raadpleeg de paragraaf “thermostatische airconditioning” in hoofdstuk 3); – de motortemperatuur is te laag; – de luchtzuiveringscyclus wordt vernieuwd. (Bron: instructieboekje).