Rettungsgasse
Vraag gesteld door Webbers op 10 oktober 2018
In zowel Duitsland als Oostenrijk hangt op veel viaducten de instructie om bij file een Rettungsgasse te creëren waar de hulpdiensten bij incidenten gebruik van kunnen maken. Waarom kopiëren we dat niet in Nederland?
Antwoord van Monique
ANWB ExpertU vroeg ons of het aanbeveling verdient in Nederland het Duitse-Oostenrijks systeem te gaan gebruiken om hulpverleningsvoertuigen door te laten bij filevorming.
De Rettungsgasse wordt in Duitsland veel gebruikt.
In Nederland duikt die discussie ook regelmatig op of wij hier ook op die manier te werk zouden moeten gaan. Daarover is lang discussie geweest. Het was zelfs zo dat de hulpdiensten het onderling niet eens konden worden. Hulpdiensten aan de oostkant van het land tendeerden naar de Rettungsgasse en de hulpdiensten in het westen naar het traditionele gebruik van de vluchtstrook als Rettungsgasse.
Wij hebben diverse keren gevraagd om een unaniem standpunt omdat dat nodig is om de leden/weggebruikers goed voor te lichten.
De gezamenlijke hulpdiensten hebben het volgende onlangs met elkaar bepaald. En daar kunnende automobilisten dus op anticiperen.
Als er een vluchtstrook beschikbaar is, gaat het voorrangsvoertuig over de vluchtstrook. De weggebruikers moeten dan op hun eigen rijstrook blijven rijden en niet uitwijken naar de vluchtstrook.
Is er géén vluchtstrook of wordt de vluchtstrook als spitsstrook gebruikt, dan rijdt het voorrangsvoertuig middendoor (tussen rijstrook 1 en 2, dat is tussen de meest linkerrijstroken); het Duitse systeem. De weggebruikers op rijstrook 1 (tegen de middengeleider) moeten dan zoveel mogelijk links gaan rijden en de weggebruikers op rijstrook 2 zoveel mogelijk rechts gaan rijden (wel binnen hun eigen rijstrook), zodat er ruimte ontstaat voor het voorrangsvoertuig om te passeren.
Op zich zou het fijn zijn als er één lijn wordt getrokken in Europa. Maar alleen al uit het feit dat er in Nederland tot voor kort verschillend over gedacht werd, geeft aan hoe lastig dat zal zijn.
Deel deze pagina