Verbruik Hyundai I20 2015 ligt stukken hoger dan aangegeven
Vraag gesteld door Robin Kiewiet op 18 maart 2016
Hyundai I20 gekocht op 30-06-2016 en waarbij in eerste instantie een verbruik van 4,7 liter op de 100 km staat genoemd. Nu is bij de verkoop een verbruik van gemiddeld 1 op 17 aangegeven. Nu verbruikt de auto op de snelweg ongeveer 1 op 13 /14 en dit bij en snelheid van 122KM per uur op cruise controle en waarbij de airco niet eens staat ingeschakeld. Klacht ingediend bij Hyundai Nederland en auto is uitgebreid getest echter niet (echt) op de snelweg en waarbij het verbruik ongeveer 1 op 17/18 zou zijn.
Er wordt nu gezegd dat ik op tijd moet schakelen om het verbruik omlaag te krijgen, en hier wordt het dan ook mee afgedaan.
Ik vraag me af wat ik hier als consument (nog) aan kan doen wat dit is niet wat ik had verwacht en wat ik naar mijn idee ook niet hoef te accepteren.
Wie kan mij hier verder mee helpen.
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertHet is bekend dat er tussen de fabrieksopgave het in de praktijk gerealiseerde verbruik grote verschillen kunnen zitten. De door de EU vastgestelde meetmethode (NEDC, New European Driving Cycle) die fabrikanten moeten hanteren staat helaas ver van de dagelijkse praktijk. Uit onderzoek blijkt dat in de zuinigste categorie een verschil van 40 procent (!) geen uitzondering is. Een verbruik dat afgestemd is op de Nederlandse omstandigheden zal meer realistisch zijn. De ANWB werkt met een indicatie praktijkverbruik, een rekenmodel ontworpen door TNO. Volgens die methode is een verbruik van 5,7 liter/100 km haalbaar. Een snelwegrit is echter een omstandigheid waarbij een auto meer brandstof verbruikt dan op de buitenweg of binnen de bebouwde kom.
Deel deze pagina