verbrandde katalysator Kia Cee'd Sporty Wagon - 1.4 CVVT X-ecutive (90pk) 2011 184.000 km is dat aannemelijk?
Vraag gesteld door M.1960 op 17 februari 2017
hallo
Mijn Kia Cee'd Sporty Wagon - 1.4 CVVT X-ecutive 2011 heeft recentelijk een nieuwe katalysator gekregen. De oude was verbrand. Dure grap € 1600...
Vraag: hoe komt dit (kan ?) en hoe te voorkomen?
gegevens;
- auto is een ex-lease auto met nette onderhouds historie
- km stand 184.000
- ik schakel snel op; nieuwe rijden
- ik tank regelmatig Blueone benzine ( toegevoegde ethanol)
- auto gebruikt wat olie ( liter per 5.000 - 6.000 km )
- distributie ketting / timing stond goed volgens de garage
Volgens mijn niet merkgebonden garage ( ook een 'andere' officiële Kia garage) kan ik beter gewone Normaal tanken. De redenen worden niet tot slecht onderbouwt.
Mijn eigen (niet merkgebonden) garage adviseert wat later op te schakelen; meer toeren te maken, dus. Van het Nieuwe Rijden wordt de motor lui en komen er eerder uitlaatgassen in de uitlaat / katalysator, dus verbranding.
Blijkbaar is de katalysator van (dit type) Kia verbrandinsgevoelig. Reden: er zijn geen herbruikbare katalysatoren te vinden bij sloopbedrijven. Diverse sloopbedrijven geven aan dat er regelmatig vraag is naar dit uitlaat onderdeel, maar dat ze heel zeldzaam verschijnen. Volgens Kia is er natuurlijk GEEN probleem. ( Tja ....)
Naast het beter monitoren van het olieverbruik, is de combinatie van het tanken van BlueOne en het Nieuwe Rijden een 'gevaarlijke"?
ik hoor graag van u.
Michiel
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU bericht over een verbrande katalysator van uw Kia Cee'd Sporty Wagon 1.4 CVVT.
De getankte Blueone benzine is op basis van 10 procent ethanol. Formeel kan en mag uw auto daarop draaien. Ik zou dat ook niet direct in verband willen brengen met dit defect. Het snel opschakelen om vooral met een zo laag mogelijk toerental in de hoogst mogelijke versnelling te rijden zou ik alleen op geschikte momenten doen. Het Nieuwe Rijden is prima mits verantwoord voor de techniek. Te veel, te vaak en te lang laag in toeren is over het algemeen geen motorvriendelijke rijdmodus. Schroom niet om zo nu en dan bij gelegenheid óók eens wat langer in een versnelling door te trekken en de motor wat hoger in toeren te laten draaien. Bijvoorbeeld bij het vaart maken op de invoegstrook op de snelweg of gewoon bewust wat minder snel opschakelen.
Overigens vindt ik een defecte katalysator bij de genoemde kilometerstand niet per definitie buitensporig. De aftermarket kent verschillende katalysator fabrikanten, dus is het een onderdeel dat gedurende een autoleven best weleens aan de beurt kan zijn. Ik vind het in uw geval daarom ook lastig een concrete oorzaak aan te wijzen. Mijn advies is wel om wat minder nadrukkelijk het Nieuwe Rijden te volgen zoals uw garage ook adviseert. Misschien dat onder die omstandigheden een soms wat minder volledige verbranding op den duur wel schadelijk kan zijn voor de katalysator.
***
Reactie van Goodkat:
Dag M1960,
Gezien het hoge olieverbruik over het algemeen bij Kia, vallen de katalysatoren ten op zichte van andere autofabrikanten eerder uit. De katalysator is een essentieel onderdeel in het uitlaatsysteem, hier komen immers al 184.000km aan uitlaatgassen door heen. Dit vind ik een normale kilometer stand.
Uiteraard zijn de meningen verdeeld over de prijs van dit onderdeel.
Ik concludeer uit uw verhaal dat de katalysator eenmaal op was en gewoon toe was aan vervanging.
Groet,
Rik
Goodkat.nl
Deel deze pagina