Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ten onrechte beschuldigd van achterhouden informatie defect aan auto

Vraag gesteld door sgsbk op 28 april 2018

Ik heb dinsdag 17 april jl. mijn Mini Clubman uit 2009 verkocht via Marktplaats. De koper is wezen kijken, heeft er mee gereden en heeft gebeld met de handelaar waar ik de auto 30 september 2017 van heb gekocht voor informatie over de auto. Op Marktplaats heeft de koper mij € 5.000 geboden, waar ik mee akkoord ging. Na de proefrit en het telefoontje van de koper naar de handelaar, verlaagde hij het bod naar € 4.500 omdat er een tik in de motor te horen was.

Ik ben akkoord gegaan met het bod en donderdag 19 april jl. is de auto opgehaald.

Gisteren kreeg ik ineens een bericht van de koper dat ik wist dat er wat mankeerde aan de auto en dat ik dat bewust heb achtergehouden. De koppakking zou kapot zijn en ik moet dat volgens de koper hebben gemerkt en geweten.

Ik ben op de tik in de motor gewezen door de koper. Hoorde dat zelf niet. Moet ook zeggen dat ik geen verstand van auto's heb. Hij moet het doen en zodra ik iets geks hoor, zie of voel, bel ik direct een garage. Omdat de tik er zat bood de koper mij minder geld omdat hij waarschijnlijk wist dat er wat aan de hand zou kunnen zijn.

Ik heb de auto niet lang gehad, maar door privé omstandigheden moest 'ie verkocht worden. Op 11 februari jl. heb ik de handelaar gevraagd of hij de auto wilde terugkopen en heb ook aangegeven waarom ik 'em wilde verkopen. Dat is niet doorgegaan omdat de handelaar nog auto's voor de verkoop had staan. Half april heb ik hem opnieuw gevraagd of hij wilde terugkopen, opnieuw met de reden erbij. Tevens de auto op Marktplaats en Speurders.nl gezet.

Ik heb in de 6 maanden dat ik de auto heb gehad, koopprijs vorig jaar was € 7.400, veel plezier gehad van 'em. Geen problemen gehad, reed gewoon lekker en was erg blij met de Mini. Niets gemerkt dat er wat aan de auto zou mankeren. Geen teken of wat dan ook gehad van waarschuwingslampjes, de ANWB Connect Car Dongle, gedrag van de auto, lekkage van olie of wat dan ook, totaal niets.

Ik word nu dus beschuldigd van het feit dat ik heb geweten dat de koppakking kapot zou zijn en dat ik dat bewust heb achtergehouden. Dat is dus pertinent niet waar. Als ik het geweten zou hebben dan had ik als eerste contact opgenomen met de handelaar waar ik de auto van gekocht heb.

Ik heb de volgende vragen:

- Kan de koper mij aansprakelijk stellen puur op het feit dat hij aanneemt dat ik het defect zou hebben achtergehouden, wat dus niet zo is?
- Moet de handelaar hebben geweten dat er een defect aan de auto was of zat aan te komen? Hij heeft de auto zelf helemaal nagekeken en alles wat gemaakt moest worden hersteld zoals hij zei bij de verkoop vorig jaar.
- Waar zou ik aan gemerkt moeten hebben dat de koppakking kapot zou zijn?

Ik hoop dat ik geholpen kan worden met deze vervelende situatie.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt uw auto aan een andere particulier verkocht op 17 april 2018. Op 27 april 2018 meldt de koper u dat er een gebrek in de auto zit. De koppakking zou stuk zijn. U vraagt zich af of de koper u aansprakelijk kan stellen.

Allereerst moet opgemerkt worden dat het hier gaat om een koopovereenkomst tussen twee particulieren. De koper heeft dan minder rechten dan wanneer hij een auto van een professionele partij koopt.

Voor de koper geldt er een onderzoeksplicht. Het betreft immers een gebruikte auto. De verkoper is op zijn beurt verplicht de koper in te lichten over bestaande gebreken aan de auto waarvan hij op de hoogte is. Als de verkoper niet voldoet aan deze mededelingsplicht, kan de koper hem daarop aanspreken. Maar alleen met bewijs dat de verkoper informatie achterhield. Als de koper dat kan dan kan de verkoper succesvol aansprakelijk gesteld worden of kan de koop worden ontbonden.

In uw geval zal de koper moeten bewijzen dat u op de hoogte was van het gebrek. Dat kan erg lastig zijn.

Meer informatie over koop van een particulier vindt u op onze website.



***

Reactie van sgsbk:

Inmiddels is de situatie gewijzigd. De koppakking is niet kapot, echter de auto is in een garage nagekeken en het blijkt dat de motor in zijn geheel gereviseerd moet worden. Dit is een kostenpost van € 3.000 Excl. BTW voor de koper.

De koper heeft mij hierop aangesproken. Dit zou te merken zijn geweest door een hoog olieverbruik van de auto. Dat is echter niet zo, ik heb niets gemerkt van een hoog olieverbruik. Er zijn geen waarschuwingslampjes gaan branden in de auto en ook de ANWB Connected Car dongle heeft geen storingscodes gegeven. Ik heb slechts één keer olie bijgevuld en dat is op het moment geweest dat ik de auto te koop heb aangeboden. Iets meer dan een liter heb ik er toen bij moeten doen.

Als er iemand te verwijten is dan is dat de handelaar, Francar te Loenersloot, waar ik de auto op 30 september 2017 van heb gekocht. Ik mag verwachten dat een auto van € 7.400 niet binnen een half jaar een geheel kapotte motor heeft. Zeker niet als mij wordt verteld dat de auto door de handelaar geheel is nagekeken en alles wat kapot was of aan vervanging toe was, hersteld zou zijn. Of is dat een verkeerde gedachte?

Ik wil dan ook de handelaar aansprakelijk stellen voor dit gebrek aan de auto. Ik heb een verklaring van de garage waar de auto nu staat dat het mankement er al enige tijd is en ook de offerte voor het herstel.

Wat moet ik doen?