Inbouwen gastank in een Hyundai Ix35 2.0i, wel of niet doen?
Vraag gesteld door koolmeespad op 26 februari 2016
Wij overwegen een gastank in te laten bouwen in onze Hyundai Ix35 2.0i.
Omdat we dubbele geluiden horen, twijfelen we. Hyundai raadt het af, omdat de in- en uitlaatkleppen van de motor een grotere kans op beschadiging zouden hebben. Het vervangen van die kleppen bij beschadiging zou niet alleen 2500 euro kosten, maar Hyundai verleent ook geen garantie meer op haar auto's als de eigenaar besluit toch een gastank in te laten bouwen.
Anderzijds lezen op de diverse internetfora ook dat als je een gastank met een electronisch kleppensmeersysteem inbouwt, dat er dan eigenlijk niet zo gek veel risico is op beschadiging van die motorkleppen. Vooral het systeem van Prins wordt hierbij veelvuldig genoemd. Gebruikers (en tevens berijders van een Huyndai Ix35 met gastank) spreken hier vol lof over.
We zitten dus een beetje in dubio: gastank wel of niet laten inbouwen in onze Hyundai Ix35 2.0i ??
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt zich af of het verstandig is bij een Hyundai IX35 een LPG installatie te laten installeren.
Eigenlijk geldt voor een IX35 niet anders dan wat voor elke auto op LPG geldt. Je hebt nooit de garantie dat een van oorsprong benzineauto storingsvrij een LPG installatie accepteert. De moderne benzine auto heeft zo veel elektronica aan boord ten behoeve van emissie en motorische prestaties, dat een achteraf gemonteerde LPG installatie ineens een vervelende stoorzender kan worden. Verder kan vanaf zo'n 150.000 km kan vanwege de zwaardere belasting van de cilinderkop weleens een noodzakelijke kleprevisie aan de orde zijn
Het is dus van groot belang dat de installatie door een vakkundig en ervaren bedrijf wordt ingebouwd. Het merk Prins wordt inderdaad vaak genoemd als leverancier mét het kleppen smeersysteem om zoveel mogelijk duurzaamheid van de cilinderkop, kleppen en klepzittingen te realiseren. Hopelijk wordt hier ook mee bereikt dat de kleppen minder frequent gecontroleerd en eventueel afgesteld hoeven te worden.
Ik kom inderdaad genoeg IX35 berijders die naar alle tevredenheid op LPG rijden.
Feitelijk kunnen wij alleen het standpunt volgen van de fabrikant die op 'n enkele uitzondering na bijna allemaal LPG afraden. De duurzaamheid en betrouwbaarheid van hun product kán immers in het geding zijn wanneer de auto niet meer fabrieks conform is. U moet verder in uw overweging meenemen of het financiële voordeel in verhouding staat met de eventuele technische risico's. Mogelijk moet u ook nog extra investeren in zwaardere achterveren vanwege het het toegenomen gewicht.
Deel deze pagina