Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat voor oplader heb ik nodig voor de start / stop accu van de Mazda CX 5

Vraag gesteld door Torofrans op 3 november 2017

Ik heb een Mazda CX5 met een start /stop accu (type Q-85). Ik rijdt meestal korte stukken met deze auto. Onlangs kreeg ik de melding op het dashboard dat er iets mis was met het accumanagement systeem en ook de start / stop functie werkte niet meer. In mijn garage kreeg ik te horen dat deze melding komt wanneer de kapaciteit van de accu minder dan 80% is. Mijn voorstel was om dan regelmatig mijn accu op te laden met een acculader. De monteur vertelde mij dat dit bij een Mazda CX niet werkt omdat het het accumanagement systeem zou verstoren en na het opladen met een acculader het systeem door de garage "ge-reset" moet worden.
Mijn vraag is of dit een typisch probleem is van de Mazda CX5 of dat je wellicht met een betaalbare (prijs minder dan Euro 100) acculader de accu toch weer kan bijladen zonder dat de electronica van de auto ge-reset moet worden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het start/stop systeem van uw Mazda in combinatie met uw rijgedrag.

Zoals u uw gebruik omschrijft is het logisch dat start/stop niet aanslaat en dat u daarom ook een accumanagement melding krijgt. Het zo nu en dan laden met een geschikte druppellader zal zoals de dealer aangeeft het accumanagement in de war brengen.

Bij elke auto werkt start/stop onder bepaalde voorwaarden. Het moet ook verantwoord zijn, en dat is het niet wanneer de accucapaciteit minder is dan 80 procent. Het motormanagement kiest zorgvuldig het moment waarop het wel verantwoord is het systeem in te schakelen. Uw meestal korte ritjes is niet het werkterrein voor start/stop, en deel ik de mening van de dealer dit niet met een druppellader op te lossen.

Ik zou u eerder aanbevelen tijdens uw gebruik bewust af en toe een wat langer afstand te overbruggen om de dynamo de accu wat langer te kunnen laden. Bij veelvuldig korte ritjes moet een accu, zeker bij óók nog eens een werkend start/sotp systeem, vaak meer leveren dan wat hij via de dynamo terug krijgt. Elke week tenminste één rit van minimaal en half uur zal vermoedelijk een lader overbodig maken.

 

Reacties

P.P.J.W. Caelen

Auteur - 25 mei 2024

LToch blijft het raar. Ik wissel korte met lange ritten af en de accu wordt niet goed geladen zodat ik regelmatig met een druppellader bij moet laden om boven de 80% uit te komen. De techniek achter het laden in de auto is behoorlijk complex geworden. Vroeger was het de dynamo met een spanningsregelaar die het regelde. Nu een motormanagementsysteem in combinatie met een boordspanning managementsysteem, waarbij het onduidelijk is onder welke voorwaarden de accu de juiste laadstroom/spanning krijgt. Het i-stop systeem is hierbij meer een vloek dan een zegen.

Jos

ANWB Expert - 27 mei 2024

In feite is een laadtoestand van 80% ruim voldoende om de auto altijd startklaar te hebben. Dus feitelijk is een 100% geladen accu niet nodig en vraagt alleen maar extra onnodige energie om dat middels de dynamo erin te krijgen.
De resterende 20% lading krijg je er op natuurlijke wijze in wanneer je veelvuldig op de motor afremt. Die energie wordt op dat moment benut door de accu extra te laden. Dus, bijvoorbeeld bij langdurig 'hollen en stilstaan' verkeer in de stad, is er een redelijke kans dat de laadtoestand van de accu boven de 80% komt en i-stop wel in werking treedt. Op zich in stadsverkeer en in die omgeving ook wel wenselijk. Maar de visie van de autofabrikanten is ongetwijfeld dat het volledig laden van de accu méér energie kost dan wat een werkende i-stop vervolgens weet terug te betalen. Het is dan eigenlijk bijvangst wanneer je door de gebruiksomstandigheden, verloren energie in je accu weet te krijgen en het i-stop systeem dan wél benut kan worden. Er zit wel een concrete gedachte achter waarom i-stop zich maar heel selectief laat gelden.