Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hyundai i40 en lpg

Vraag gesteld door H Brandeer op 25 april 2015

Ivm hoge aantal kilometers hebben we geïnformeerd om onze i40 om te bouwen naar gas. De inbouwer zegt "geen enkel probleem". Hyundai daarentegen raadt het sterk af, omdat het een zware wissel op de motor trekt. Iedere beurt zouden de kleppen gesteld moeten worden a €450 per keer. Wat is hier de oorzaak van en hoe komen we er achter wie er gelijk heeft?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Voor een ervaren LPG inbouwstation is het in de regel geen probleem een auto van LPG te voorzien. De dealer vertegenwoordigt echter het standpunt van de fabrikant dat LPG inbouw wordt ontraden. De motivatie is meestal dat de auto ontworpen is met benzine als hoofdbrandstof en dat het aanbrengen van een LPG installatie de betrouwbaarheid en duurzaamheid minder weet te waarborgen. De motorelektronica wil bijvoorbeeld nog weleens vervelend reageren op de installatie. In het geval van de i40 waarbij de klepspeling iedere 90.000 km gecontroleerd moet worden, zal dit bij LPG inderdaad frequenter moeten gebeuren. De ervaring leert ook dat bij motoren met afstelbare klepspeling daardoor de onderhoudskosten een stuk hoger kunnen uitpakken. En ook op langer termijn kan LPG wat zwaarder gaan wegen binnen de onderhoudskosten. Alles bij elkaar is dit voor Hyundai en de meeste andere fabrikanten een reden niet enthousiast te reageren op LPG en dat dit eventueel óók gevolgen kan hebben voor de fabrieksgarantie.



***

Reactie van H Brandeer:

Dank je wel voor je antwoord. Na even nadenken toch maar besloten het niet te doen. Risico is te groot voor de motor.