Hoogteslag autoband
Vraag gesteld door autobanden op 3 mei 2017
Na de vervanging van mijn run-flat winterbanden door eerder gebruikte run-flat zomerbanden op dezelfde velgen heb ik een trilling in het stuur en eigenlijk in de gehele auto, alsof het wegdek geribbeld is. Tot twee keer toe zijn alle wielen los van de auto gebalanceerd en een keer de voorwielen op de auto. Volgens het bandenbedrijf vertonen de wielen een hoogteslag die veroorzaakt zou zijn door de stijve constructie van de run-flat banden. Ik heb aan de opgekrikte auto de hoogteslag gemeten. Die is van een voorband en van een achterband ca. 0,5 mm, zeker niet meer dan 0,7 mm. Bij de andere banden is de hoogteslag minder dan 0,1 mm Kan deze hoogteslag de oorzaak zijn van de trilling. Met de winterbanden waren er geen problemen. De banden zijn Continental 225/45 R17 W met ruim voldoende profiel, de auto is een BMW 325I uit 2010
Antwoord van Jos
ANWB ExpertNa het plaatsen van de zomerwielen bemerkt u een trilling in uw BMW.
Hoogteslag band
De hoogteslag van een band valt vooral goed waar te nemen draaiend op een balanceerapparaat, maar op basis van uw constatering én het feit dat u de trilling door de auto voelt, is hoogteslag als oorzaak heel aannemelijk. Wel opmerkelijk dat u ten tijde van de wielenwissel de zomerbanden zonder deze klacht heeft opgeborgen
Advies
Het is overigens geen veelvoorkomend verschijnsel dat tijdens de bandenopslag er spontaan een hoogteslag ontstaat. Een advies is wel de wielen zorgvuldig af te tekenen om ze vervolgens bij montage weer exact op dezelfde plek te plaatsen. Maar een echte verklaring heb ik niet hoewel run-flats wel de reputatie hebben wat eerder oneffenheden en trillingen te vertonen. Gezien de verdere staat en conditie van de banden is vervanging wellicht geen gewenste optie. Misschien zou u de banden nog wat tijd kunnen gunnen. Het zou kunnen dat het stijve karkas van de band na opslag gedurende het gebruik weer wat meer soepelheid en rondheid terugkrijgt.
Deel deze pagina