Distributieketting Mitsubishi Outlander 2011
Vraag gesteld door BrtL op 14 februari 2018
Beste lezer,
Ik heb een Outlander op het oog (2011, ca. 220.000 km). Ik heb met veel interesse de occasiontest gelezen:
https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/MITSUBISHI/OUTLANDER/2007-08-01/2009-11-30/2427
Nu wordt in het stuk de distributieketting genoemd. De verkopend merkdealer zegt hierover:
"Werkelijk nog nooit van gehoord bij een Outlander!!! Ik heb even gekeken, wij hebben zelf zo’n 80 auto’s met dit type motor rijden en nooit problemen.
Ik heb echt geen idee hoe de ANWB aan dit verhaal komt. Ik heb ook even gebeld met de dealer waar ze bij de ANWB naar refereren, die hebben ook nog nooit een ketting kapot gehad. Kortom, waarschijnlijk is de ANWB in de war met een ander merk of hebben ze bij stranding een verkeerde diagnose gesteld.
Om het nog breder te maken, Mitsubishi gebruikt kettingen voor de distributie bij ASX, Space Star, Outlander, Lancer, Outlander PHEV en wij hebben (ook bij hoge standen) nog nooit 1 ketting hoeven vervangen."
Heeft de ANWB cijfers over opgerekte kettingen van Outlanders? Ik ben daar -- als goed-onderzoekende occasionkoper -- erg geïnteresseerd in.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertIk heb uw vraag voorgelegd aan de betreffende collega. Een antwoord volgt z.s.m.
***
Reactie van BrtL:
Dank, ik wacht in spanning af :)
Edit: Misschien nog als additionele vraag; Hoe merk ik wanneer een motor "niet meer lekker loopt"? Mocht ik gaan proefrijden, dan kan ik daar mogelijk op letten.
***
Reactie van Jos van der Drift:
Mijn collega meldt een klacht bij een Outlander met 2.0 benzine motor, welke slechts 80.000km gereden had. De klacht was dat de auto onregelmatig liep door vonkoverslag op verschillende cilinders. Het is toen niet gelukt om de auto ter plekke te repareren en een week of twee later geinformeerd bij de garage om te vragen wat nu eigenlijk de oorzaak van het probleem was. De garage kwam toen met de diagnose/reparatie van een opgerekte distributieketting.
Ik wil benadrukken dat dit géén veelvoorkomende klacht is maar misschien wel een aandachtspunt bij de aanschaf van een gebruikt exemplaar. Een proefrit is per definitie relevant wanneer u een occasion gaat aanschaffen. Een soepel draaiende motor die makkelijk oppakt en niet inhoudt is een geruststellend voorteken. Ik wil wel adviseren te kiezen voor een transactie met 6 maanden Bovag garantie. Uiteindelijk is een kilometerage van 220.000 km best fors en is een ''stok achter de deur'' in de vorm van garantie tóch een extra stuk zekerheid.
***
Reactie van BrtL:
Er zit 1 jaar pechhulp (Mitsubishi Mobiel+ Pechhulp voor heel Europa) en 6 maanden BOVAG garantie bij. Daar vallen alle grote euvels onder neem ik aan?
En (mijn vorige vraag): hoe herken ik een motor die "niet goed loopt"?
Deel deze pagina