Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Afgebroken wielbouten

Vraag gesteld door Jagab op 22 januari 2017

Beste ANWB, op 29-10-2016 heb ik 2 winter banden, links- en rechtsvoor, laten plaatsen ten behoeve van een Peugeot 508 bij een van de grotere bandenwissel specialist. Sinds een week of 2/3 terug begon ik een brommend geluid te horen bij het rechtervoorwiel. Luisterend, kijken en lezend leken de symptomen op een kapot wiellager. Ik heb de auto dan ook naar een andere garage gebracht ter analyse en reparatie. Echter constateerde de monteur al direct dat het wiel niet goed vast zat en daardoor het brommende geluid werd veroorzaakt, want later bleek dat het wiellager nog intact was. De monteur heeft dan ook verzocht om de bouten er uit te draaien om e.e.a. te inspecteren en tot overmaat van ramp braken er tijdens het losdraaien maar liefst 3 van de 5 bouten af! Voor de bandenwissel had ik nergens last van en na de bandenwissel wel. Ik ben benieuwd of er een verklaring is te geven voor dit voorval. Uiteindelijk was het een behoorlijke kostenpost want de wielnaaf moest ook verangen worden. Iemand eerder zoiets gezien. Kan het bijvoorbeeld zijn dat er een te groot moment is gebruikt bij de bandenwissel? Ben benieuwd naar de reactie. Heb de bouten en wielnaaf overigens nog in mijn bezit.

Groet Jagab

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

In oktober zijn er 2 nieuwe winterbanden onder uw Peugeot 508 geplaatst. Nu was er een brommend geluid bij het rechter voorwiel.

Na controle bij een andere garage bleek het rechter voorwiel los te zitten en u vraagt nu of dit kan komen doordat de bouten met een te groot moment zijn aangetrokken.

Als wielen met een te groot moment worden aangetrokken zullen de wielen niet los gaan zitten. Als de wielbouten vastzitten en de wielen zitten toch los zijn mogelijk de wielbouten te lang.


Als de wielbouten niet goed vastgezet zijn had u vast geen 3 maanden kunnen rijden zonder problemen.

Zonder onderzoek is er moeilijk een oorzaak aan te geven, ook niet voor het afbreken van 3 bouten bij het losdraaien.

Mogelijk kan de garage die de reparatie heeft gedaan een verklaring geven.