Krukasbout na 11 maanden gebroken: recht op herstel?
Vraag gesteld door M.J. op 2 april 2016
Op 31 maart 2016 moest ik de anwb bellen omdat mijn auto direct na starten ermee ophield. De monteur die kwam, constateerde dat mijn distributieriem niet meer draaide. Omdat die riem er in mei 2015 op gezet was, ging ik terug naar de garage. Ik nam aan dat dat viel onder mijn recht: binnen deze termijn is het niet normaal dat er iets gebeurt met mijn riem.
De garage constateerde dat de krukasbout gebroken was en daarvoor zijn ze niet aansprakelijk zeggen ze. Ze geven geen garantie op bouten, zeggen ze. Ze gaven een reparatiesom op die hoger was dan de economische waarde van de auto, namelijk 3000 euro.
De garage bood me toen in ruil voor mijn auto 1000 euro of korting van 1000 euro op een auto uit hun stal.
Is wat de garage zegt waar? Mag ik geen garantie verwachten op een krukasbout? Mag ik niet verwachten dat een krukasbout langer meegaat dan 10 maanden? Mag ik van de garage verwachten dat zij het probleem verhelpen inclusief de schade die ontstaan is door het breken van de bout?
Zo ja, mag ik dan verwachten dat de garage de reparatie binnen 10 werkdagen uitvoert?
Mag ik vervanging van de hele auto (de motor is naar z'n grootje volgens de garage) verwachten als ze aan de reparatie niet kunnen voldoen? Als zij de auto overnemen en mij een andere auto ervoor teruggeven, mag ik dan verwachten dat de compensatie overeenkomt met de waarde van de auto voordat de krukasbout brak?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertKunt u aangeven om welk merk en type auto het gaat, welke motor er in zit, bouwjaar en km stand?
***
Reactie van M.J. :
De auto is een Ford Focus 1.6 benzine uit 2006. Hij heeft ongeveer 200.000 km op de klok. Toen de distributieriem en bout vervangen werden, zat ik op ongeveer 180.000 km. De bout was nieuw, zo verzekerde de garage ons. Je ziet hem ook staan op de rekening.
***
Reactie van Leo Ruijgrok:
11 maanden en 20.000 km geleden is de distributie van uw auto vervangen, nu blijkt de krukaspoelie bout gebroken.
Een bout van een krukaspoelie breekt normaal gesproken niet. Dat het een jaar en 20.000 km geleden is maakt de zaak wel moeilijk.
De bewijslast ligt bij u en u moet dus aantonen dat de garage een fout heeft gemaakt bij de montage of een ondeugdelijk product heeft geleverd.
Een technisch onderzoek kan mogelijk aan het licht brengen wat de oorzaak is van de gebroken bout en of deze oorzaak mogelijk 20.000 km in het verleden kan liggen.
U heeft dus uitsluitend recht op herstel als u de aansprakelijkheid van de reparateur kunt aantonen. De kans dat dat gaat lukken is betrekkelijk klein en een technisch onderzoek duur.
Misschien kunt u nog een keer met de reparateur om de tafel om te kijken of u samen tot een oplossing kunt komen.
Deel deze pagina