Gebruik vluchtstrook wanneer file ontstaat op afrit
Vraag gesteld door Pim57 op 26 februari 2018
Op de A2 Amsterdam richting Utrecht gebeurt het vaak dat op de afrit Vinkeveen en ook Breukelen (ongetwijfeld ook op andere afritten en snelwegen) een file ontstaat.. De vluchtstrook voor die afritten gaat men dan gebruiken als uitvoegstrook. Soms meer dan een kilometer lang. Ik vraag mij af of dit is toegestaan?
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertMag je in geval van een verkeersopstopping op een afrit de vluchtstrook gebruiken?
Zou je de vluchtstrook mogen gebruiken als een soort verlengde uitvoegstrook, en op de vluchtstrook aansluiten? Zo’n vraag kregen wij eerder over afrit Hedel op de A2.
Het antwoord is duidelijk, de wet zegt namelijk dat automobilisten niet op de vluchtstrook mogen aansluiten. Ze moeten op de rijbaan gaan stilstaan en aansluiten in de file, óf doorrijden naar de volgende afrit, omkeren en de afrit nemen aan de andere kant van de snelweg.
Deze regel werkt in- en uitvoegend verkeer in combinatie met grote snelheidsverschillen in de hand. Zeker als het een regelmatig optredend verschijnsel is bij een bepaalde afrit, is er sprake van een structureel probleem. Daar horen wat ons betreft betere oplossingen bij om de veiligheid te vergroten.
1. Afrit aanpassen door te verlengen (nieuwe markering aanbrengen en bewegwijzeringsborden verplaatsen)
2. Afrit aanpassen door afstroom te verbeteren (verkeersregelinstallatie, voorrang)
3. Buffer in afrit aanbrengen
4. De wet (RVV) aanpassen zodat je wel op vluchtstrook mag aansluiten
Het lijkt ons een actie voor Rijkswaterstaat, zeker als dit vaak gebeurt. We houden het in de gaten. Als het nodig is gaan we hierover met RWS in gesprek.
***
Reactie van Pim57:
Tussen Abcoude en Vinkeveen stonden op een gegeven moment zelfs borden j33 (vooraanduiding file) met een onderbord waarop iets in de trant van "in de file op de vluchtstrook in de middagspits"
De onderborden zijn nu verwijderd. Helaas heb ik er nooit een foto van kunnen maken.
Deel deze pagina