Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

EGR is uitgeschakelt, foutcode p0101 bij tempoeraturen boven 26C

Vraag gesteld door hsvt op 10 oktober 2017

Drie jaar geleden is de EGR softwarematig uitgeschakeld.
Nooit problemen gehad, pas dit jaar met zeer warme temperaturen (26C) krijg de foutmelding P0101. (Storing in circuit luchtmassasensor). De motor komt echter prachtig rond en er is geen vermogensverlies. Ik heb er lang naar moeten zoeken.

Ik begrijp nu dat "De EGR regeling werkt echter niet altijd. Pas vanaf een bepaalde motortemperatuur en binnen een bepaald motorbelastings- en toerengebied wordt een bepaalde hoeveelheid uitlaatgassen teruggevoerd. Deze hoeveelheid wordt samen met de luchtmassameter bepaald. In de regeleenheid is een tabel geprogrammeerd welke de “doelstelling gemeten luchtmassa” voorstelt. De gemeten hoeveelheid lucht ligt hier doorgaans boven. De EGR regeling regelt net zo lang tot de gemeten luchtmassa overeenkomt met de doelstelling."

Het wegvallen van de EGR maakt kennelijk dat bij warme temperaturen er geen tegendruk meer van die kant is, en er dus meer luchtmassa de inlaat kan paaseren dan in de tabel staat. Logisch zou zijn de tabel aan te passen. Maar dat kan het bedrijf dat de EGR uitschakelde kennelijk niet. Nu stellen zij voor de P0101 code "weg te schrijven"

Mijn vraag is : is dat verantwoord?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

De EGR van uw auto is uitgeschakeld en u heeft nu een foutcode p0101, nu vraagt u of het verantwoord is om de foutcode weg te schrijven.

De EGR uitleren is niet de oplossing. De auto voldoet dan niet meer aan de fabrieksspecificaties waardoor mogelijk de type goedkeuring in het geding komt (dit is een aanname dit heb ik niet onderzocht). En van uitleren van foutcodes als oplossing ben ik ook niet echt een voorstander. Het voertuig zal met een uitgeleerde EGR meer uitstoot van schadelijke gassen hebben met name NOx.

Gevolg van uitleren van foutcodes is dat als er een probleem in de luchtmassameter ontstaat hier geen foutcode meer gegenereerd wordt.

De ANWB staat niet achter acties die milieumaatregelen omzeilen en vindt dit niet verantwoord.

 


***

 

 

 

Reactie van hsvt:

 

 

Je kunt zelf door bewust auto te rijden, de werking van de EGR in haar uitwerking te simuleren.
1. schakel de airco in( doe ik zelden)
2. Zet de motor uit zodra maar enigszins mogelijk. Dat doe ik zeer consequent. Renault raadt aan de motor uit te zetten als je verwacht 30 sec. of meer te moeten wachten. Ik doe dat al als ik ( soms op honderden meters van een stoplicht ben dat op rood staat ( gaat) ik schakel de motor ook uit als ik van de snelweg afsla.....Ik denk dat deze manier van handelen veel meer doet dan het laten werken van de EGR, die vooral de inlaat zijde van de motor enorm vervuilt...
Natuurlijk dien je heel erg goed op te letten dat je het overig verkeer geen hinder aan doet...