THP-motor
Stel je voor dat je in een auto stapt die niet alleen krachtig is, maar ook zuinig rijdt. De THP-motor is het perfecte voorbeeld van hoe moderne technologie auto’s sneller en efficiënter maakt. Deze kleine, krachtige benzinemotor is door Peugeot, Citroën en BMW ontwikkeld.
Wat is een THP-motor?
Een THP-motor, ofwel Turbo High Pressure, is een krachtige en soepele motor met een laag brandstofverbruik. Deze slimme motor is ontwikkeld met de nieuwste technologie voor zuinig rijden en een lage uitstoot van CO2. Hij is klein van formaat, maar dat doet niet af aan de prestaties. Dankzij een turbo en directe brandstofinspuiting levert de motor veel vermogen, terwijl hij toch zuinig blijft.
Hoe werkt een THP-motor?
Een THP-motor werkt als volgt. De turbo duwt extra lucht de motor in, waardoor hij meer kracht krijgt. Brandstof wordt vervolgens direct in de cilinders gespoten en ontstoken, wat zorgt voor een krachtige verbranding. De combinatie van deze twee maakt de motor zowel krachtig als zuinig.
Bovendien heeft de motor een variabele drukregeling en kleptiming. Kortom: een zuinige motor met een vermogen tussen de 110 en 208 kW die door z’n lage CO2-uitstoot ook nog eens het milieu ontziet.
Wat is het verschil met een gewone motor?
Een THP-motor gebruikt een turbo om extra lucht in de motor te persen. Dat levert meer kracht op uit een kleinere motorinhoud. Daarnaast spuit deze motor brandstof direct in de cilinders voor een efficiëntere verbranding. Hierdoor heb je meer vermogen en toch blijft ‘ie zuinig. Een gewone motor heeft geen turbo en gebruikt vaak een ouder brandstofinjectiesysteem.
Welke auto’s hebben een THP-motor?
De THP-motor is een veel toegepaste motor in de merken Citroën en Peugeot tussen 2008 en 2016. Maar ook in de Mini’s. Dit zijn een aantal modellen met een THP-motor;
- Peugeot: 208, 308, 3008, 508
- Citroën: C3, C4, C5, DS3
- Mini: Mini Cooper S, Mini Countryman
- BMW: 1- en 3-serie
Wat zijn veel voorkomende problemen van een THP-motor?
Sinds de THP-motor in 2007 leverbaar werd, is het productieproces op diverse punten geoptimaliseerd. Deze motor voldoet nu aan de strengste eisen voor wat betreft de kwaliteit en de betrouwbaarheid, voor zowel de huidige als de toekomstige modellen. Toch kunnen er problemen voorkomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Koolstofafzettingen: koolstof kan zich ophopen op de inlaatkleppen, wat de prestaties vermindert.
- Timingkettingproblemen: slijtage of breuk van de timingketting kan leiden tot motorschade.
- Turbo-problemen: defecten of lekkages in de turbo kunnen de motorprestaties beïnvloeden.
- Oververhitting: problemen met de koeling kunnen leiden tot oververhitting van de motor.
- Hoge olieconsumptie: sommige motoren verbruiken meer olie dan normaal.
- Verstoppingen: de katalysator en uitlaat kunnen verstopt raken, wat de prestaties beïnvloedt.
Wat kost het om deze problemen op te laten lossen?
De kosten om problemen met een THP-motor op te lossen liggen enorm uiteen, afhankelijk van het probleem en de garage:
- Het reinigen van koolstofafzettingen kost tussen de € 200 en € 600. Afhankelijk van de methode en de garage.
- Het vervangen van de timingketting kost tussen de € 800 en € 1500, inclusief arbeidsloon.
- Turbo-reparaties of -vervangingen liggen tussen de € 500 en € 2000. Dit ligt aan de mate van de schade.
- Het oplossen van oververhitting of hoge olieconsumptie kost tussen de € 300 en € 1000.
- Verstoppingen verhelpen zoals het reinigen van de katalysator kost tussen de € 500 en € 1500.
Regelmatig onderhoud helpt om deze problemen te voorkomen. Wees dus alert als je een auto met THP-motor hebt. Laat je auto tijdig nakijken om grotere schade te voorkomen.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.
Deel deze pagina