Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Graag visie over idiote proefrit monteur

Vraag gesteld door F62 op 24 maart 2018

Ik heb onze auto bij dealer gebracht vanwege inhouden motor bij REGEN. Garage onderzoekt, men ontdekt dat klemmetjes luchtfilter niet goed waren vastgezet bij beurt. En maakt een proefrit. Ik kijk later bij toeval de beelden van mijn dashcam terug. Blijkt dat de monteur bij droog weer (dus geen REGEN) een proefrit maakt met snelheid tot 102 km/u in 2e versnelling (motortoerental meer dan 6.000 tpm). Totaal onnodig en m.i. kans op motorschade. Monteur ontdekt de dashcam tijdens de rit en probeert hem uit te zetten. Daarna mis ik 2 minuten (dashcam reset zich). Wat vindt u, garage hierop aanspreken of niet ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt onze mening over een gemaakte proefrit.

U zou de garage best kunnen aanspreken over de reden van het uitzetten van de dashcam. Ik heb echter de indruk, dat met het rijden hoog in toeren de monteur geprobeerd heeft de motor inwendig te reinigen. Door het inhouden en wellicht onvolledige verbranding kan een motor wat vervuilen, en kan het tijdelijk rijden hoog in toeren de boel weer behoorlijk schoonbranden. Ik zie dat niet direkt als motorisch onverantwoord. Dit zijn toerentallen waarbij motoren meestal ook hun maximale vermogen leveren. Het is wat anders wanneer je gedurende een lange rit de naald van de toerenteller langdurig in het rood laat staan.

Met het uitzetten dan de dashcam krijg je de indruk dat de monteur niet op de vingers gekeken wilde worden. Mét of zonder camera moet de monteur de manier waarop hij een proefrit maakt altijd kunnen verantwoorden. Vaak ook in relatie tot een specifiek probleem. Een monteur kan 'n paar keer een noodstop maken vanwege klachten aan het remsysteem. In het kader van úw klacht zie ik wel een relatie met het motortoerental tijdens de proefrit. Maar wanneer dit verantwoord en verklaarbaar is, is er geen reden een meedraaiende dashcam daar special voor uit te zetten.



***

Reactie van F62:

Bedankt voor uw reactie. Het merk auto staat bekend als zeer robuust dus het risico dat er motorschade is opgetreden is, mede gezien uw reactie, mogelijk beperkt. Gelukkig. De garage wist echter dat het probleem alleen optrad bij regen en dat er na het goed sluiten van het luchtfilter er geen probleem meer zou zijn. Het luchtfilter zal bij controle absoluut droog geweest zijn, omdat er inmiddels al 2 weken niet meer met regen was gereden. Dus geen noodzaak tot schoonbranden. Uw beschrijving van een vergelijkbare test met remmen begrijp ik wel volledig. Daar zou ik ook geen probleem van maken. Maar ik had geen klachten over motorvermogen of haperen bij droog weer dus schoonbranden was m.i. niet noodzakelijk. Ik ga de garage hier over bevragen want ik heb houd een heel slecht gevoel bij. Zeker omdat de monteur tijdens de proefrit de dashcam probeerde uit te zetten. Ik weet niet of ik een garage hoor te melden dat er een dashcam in de auto aanwezig is, trouwens. Aan deze functie had ik vooraf niet gedacht...