verschil CO2 oude en nieuwe meetmethode
Vraag gesteld door Madman_K op 3 september 2018
Wat ik mij afvraag is, zijn de cijfers ergens te vinden wat het veschil is kwa co2 waarden per auto, met de oude en nieuwe meetmethode.
Er wordt alsmaar gesproken dat de waardes hoger zijn, maar hoeveel dan precies? En is de stijging b.v. bij een kleine auto (kleine cilinderinhoud) verhoudingsgewijs meer als bij een grote auto
Antwoord van Menno
ANWB ExpertDe CO2 uitstoot volgens oude (NEDC) en nieuwe (WLTP) meetmethode zijn lastig te vinden. In de regel staan de cijfers in de prijslijst van de fabrikant, als het goed is ook met de melding volgens welke test deze cijfers zijn vastgesteld. Alleen nieuwe en oude cijfers vindt je nergens naast elkaar. Het zijn ofwel cijfers volgens de oude test, ofwel volgens de nieuwe test (die dan ook nog zijn omgerekend naar een NEDC waarde). Voor een goed beeld zou je dus een oude prijslijst moeten vergelijken met een nieuwe.
Daar komt nog bij dat niet zeker is dat het om ongewijzigde specificaties gaat. Het is zeer goed mogelijk dat de uitvoering die voor de nieuwe test op gaat motorisch gewijzigd is.
Mede daardoor zijn er grote verschillen per auto.
***
Reactie van Madman_K:
Los dat je de oude en nieuwe waarden niet kan vergelijken.
Vind ik het nog veel vreemder dat de nieuwe, betere metingen, blijkbaar omgezet worden naar een waarde waarvan bekent is dat ze voor geen meter kloppen.
Welke instanties keuren dit beleid goed?
Je wil toch de werkelijkheid zien? Maar blijkbaar willen we gewoon voor de gek gehouden worden.
Het zou toch veel zinniger zijn om de oude waardes om te rekenen naar de nieuwe waarden.
En als die te hoog zijn volgens de fabrikant, kunnen ze dat aantonen met een nieuwe meting.
Of heeft de auto-lobby z'n grote invloed, dat de werkelijke waardes niet zichtbaar mogen zijn?
Laat ik mijn origine vraag iets anders stellen.
Zijn de cijfers ergens te vinden wat het verschil is kwa co2 waarden per auto, met de nieuwe meetmethode en de omgerekende waarde naar de oude?
Deel deze pagina