Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Diesel in motorolie

Vraag gesteld door Polman op 27 november 2017

Mijn auto: Ford Focus 1.6D 66 KW 2006 diesel
KM-stand: 266.000

Vorig jaar november gekocht. Afgelopen juni grote beurt met vervangen van verschillende mechanische onderdelen, wat bij mij al bekend was.
Bij deze grote beurt de olie in de motor ‘mooi dik’ volgens garage.

Vanaf begin oktober begint waarschuwingslampje oliedruk (kannetje rood) te branden wanneer de motorolie goed op temp is. Olie gecheckt toen en zat zelfs tegen/over max.
4 weken geleden naar garage geweest. Nieuwe sensor ingebouwd en monster genomen van olie. Olie is hierbij vervangen. Sinds begin vorige week weer lampje aan bij warme motorolie. Gepeild en nivo weer tegen max aan. Garage gebeld: ‘ja, monster zat diesel in de olie‘.................
Nu is het probleem dat de garage niet doorpakt. Heb gevraagd waar het dan door komt. Krijg allerlei mogelijkheden (verstuivers, brandstofpomp), maar geen duidelijk antwoord en al helemaal niet de vraag om de auto zo snel mogelijk langs te brengen. Dus ik rij nog (met rustige snelheden en toeren) en minder vrolijk rond.
Vanmorgen alles in laag toerental gereden en lampje ging niet aan. Ca 40km waarvan 25 over snelweg (100km/uur). Motor zal dan nog niet warm genoeg zijn geworden.
Wanneer ik de auto stilzet en de motor uitschakel, dieselt deze niet na of iets dergelijks. Starten ook geen probleem. Bij herstart na branden lampje is deze zelfs gewoon weer uit.
Geen stotteren of problemen met turbo. Ik merk niets aan de motor, anders dan dat er diesel in de olie komt, wat dus niet goed is, want olie wordt te schraal.

Wat kan het zijn?

Hoor graag even een.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Het motoroliepeil van uw Ford Focus 1.6D stijgt en de garage geeft geen duidelijk oorzaak.

U geeft niet aan of de auto voorzien is van een roetfilter.

Dit probleem komt vaker voor bij diesels met een roetfilter die veel korte stukjes rijden waardoor het regenereren steeds wordt onderbroken of als het roetfilter vol raakt met as en gereinigd of vervangen moet worden.

Probleem kan inderdaad ook ontstaan door een probleem met de verstuivers. Alleen onderzoek kan de werkelijke oorzaak aan het licht brengen.

Als uw garage de oorzaak niet kan vinden kunt u naar een diesel specialst als Buchli gaan of naar een GMTOdiagnosespecialist.

Blijven rijden is geen optie omdat de kwaliteit van de smeerolie snel achteruit gaat en u bij een te hoog oliepeil het risico loopt dat de motor op hol slaat met mogelijk grote motorschade tot gevolg.