motor vast kort na onderhoud
Vraag gesteld door bus30 op 6 april 2018
Van mijn vw transporter (1.9 tdI, 2005, 200000km) is ~ 1500km na groot onderhoud (bij vw dealer, o.a. distributieriem varvangen) het massavliegwiel vast gelopen (=motor vast). Daar bleek ergens speling in gezeten te hebben en toen is het aangelopen en daarna zat t muurvast.
Mijn vraag is: had dit bij een grote onderhoudsbeurt gezien kunnen worden om dit te voorkomen ?
Nu moet er veel vervangen worden en wordt ik ook gewaarschuwd dat misschien ook de versnellingsbak beschadigd kan zijn. Eerste schatting is 3300€ reparatie kosten.
De auto sloeg af bij wegrijden bij een stoplicht, en daarna zat de motor vast. Koppeling werkt nog wel. Wegenwacht kon dus niks meer doen.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertHet vliegwiel is vastgelopen in het koppelingshuis en u vraagt of bij recent onderhoud dit niet opgemerkt had moeten worden.
Ruimte op het tweemassavliegwiel kan vaak in een prematuur stadium opgemerkt worden door trillingen bij vooral optrekken. Soms ook gepaard met bepaalde bijgeluiden.
Ik zou me kunnen voorstellen dat gezien het recente en nogal heftige voorval u de voortekenen wel opgevallen zou moeten zijn. Dat geldt ook voor de garage bij het maken van een proefrit. Het lijkt er dus op dat het vliegwiel nogal spontaan de geest heeft gegeven zonder vooraankondiging. Hoe begrijpelijk uw vraagtekens ook zijn, dan wordt het met terugwerkende kracht ook lastig aan te tonen dat de garage dit bij de onderhoudsbeurt had moeten opmerken. Daarbij komt ook dat ten tijde van de beurt je dit visueel niet kunt waarnemen. Dan moet toch écht de bak los. Dat had ook redelijk geweest wanneer er ook klachten waren die in die richting wezen. Ik heb niet de indruk dat dat ook zo was.
Deel deze pagina