Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

wat doen we aan een niet te resetten kilometerteller van Toyota Prius

Vraag gesteld door eggens op 21 november 2015

De kilometerteller van onze Toyota Prius ( 2005) blijft staan op 299.999 kilometer. Dhr. Ferry Bos van Toyota Informatie Centrum heeft ons verteld dat dit een bekend probleem is met een bepaalde lichting Prius ,de kilometerteller is niet te resetten.
Wij moeten een nieuwe (andere ) kilometerteller laten plaatsen, kosten nieuw ongeveer 700 Euro. Hiervoor geeft Toyota geen tegemoetkoming in de kosten.
Of we moeten de dagteller blijven gebruiken, om te weten wanneer de auto weer een beurt moet hebben.
-Is dit probleem bij u bekend ?
- is Toyota niet verplicht om zijn fabricagefouten te herstellen ?
-plegen wij nu valsheid in geschrifte nu onze kilometerstand niet meer correct wordt weergegeven ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt dat de kilometerteller van uw Toyota Prius bij 299.999 kilometer ophoudt met doortellen. Een andere oplossing dan een nieuwe teller kan uw dealer u niet bieden.

Dit verschijnsel is bekend. Er zijn meerdere reacties op internet van lotgenoten. De vraag is echter of het hier een gebrek betreft óf een producteigenschap. Het feit dat u dit echter nú pas heeft kunnen constateren maar al vanaf nieuw aanwezig was, zou het logisch zijn wanneer Toyota dit als een productfout erkend. Uiteindelijk heeft er niet voor niets in een later stadium een modificatie plaatsgevonden en zijn hogere tellerstanden dan 3 ton ook helemaal niet uitzonderlijk.

Bij APK en onderhoudswerkzaamheden worden afgelezen kilometerstanden opgeslagen in de database van De Nationale Autopas. Op zich begaat u geen tellerfraude wanneer telkens deze afgelezen stand genoteerd wordt. Het kan echter wel nadelig geïnterpreteerd worden wanneer vanaf deze stand er géén nieuwe tellerstanden worden geregistreerd. Een vanaf deze kilometrage niet inzichtelijke tellerhistorie én het feit dat deze teller niet meer telt, kan ook van invloed zijn voor de restwaarde van uw Prius. Met een nieuwe teller wordt uw auto in ieder geval geen 700 euro méér waard.

Hopelijk staat Toyota open voor dit verweer en komt men alsnog met een voorstel. Mocht er geen bevredigende actie volgen zou kunnen overwegen vervolgstappen te ondernemen. Aan onze juridische experts op dit platform kunt u vragen wat het te volgen traject is.



***

Reactie van Mantje:

Mijn collega's lopen vandaag (01/12/2015) tegen hetzelfde probleem aan. De garage laat desgewenst weten dit al twee keer eerder bij een Prius aan de hand te hebben gehad. Of het om hetzelfde model / type gaat is niet bekend. Het zou volgens de garage niet onder garantie vallen.... en gaat een prijsopgave maken voor het vervangen van het tellerhuis.

Wij hebben een Prius uit december 2005, 1.5 HSD.



***

Reactie van Geartsje1764:

Ik heb precies hetzelfde probleem. Is er al een oplossing geboden door Toyota? Het lijkt mij dat het niet zo kan zijn dat de eigenaar voor de kosten van deze productiefout kan opdraaien.....



***

Reactie van Jean68:

Ik heb sinds 29 sept ook dit probleem. Prius is inmiddels 10jaar en heeft 299999km gereden, waarvan ik zelf ruim 200000km. Is er al een oplossing van toyota uit?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik kom nog altijd géén hieraan gerelateerde terugroepactie tegen. Wellicht omdat er geen sprake is van een milieu of verkeersonveilige situatie. De enige actie die je zou kunnen ondernemen is de zaak voorleggen aan de Geschillencommissie. Dan is formeel niet de importeur de aansprakelijke partij maar de verkoper. Hopelijk is dat de dealer geweest die hopelijk toch wat makkelijker bij de importeur kan aankloppen.