Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

remsysteem Twingo niet gerepareerd bij onderhousbeurt

Vraag gesteld door Mathieuson op 18 januari 2018

Ik heb laatst bij de dealer een tussentijdse onderhoudsbeurt aan mijn Twingo laten uitvoeren. Ik had vooraf gemeld dat het remsysteem bekeken moest worden, omdat ik bij hard remmen of stevig door bochten gaan een hard elektronisch waarschuwingsgeluid kreeg. Dit was na de beurt niet verholpen, wel kreeg een nieuw setje banden vóór, van een ander merk dan achter. Na de beurt bleeg ik het signaal krijgen, het was zelfs erger geworden, zag nu ook STOP teken rood op dashbpoard oplichten. Een paar dagen later, ik had tussentijds weinig gereden, ben ik uit de bocht gevlogen en in de vangrail beland. Daarna is de remvloeistof, die volgens de garage op goed niveau zat, bijgevuld en was het signaal verdwenen. Maar de auto blijft anders insturen bij bochten. Wat kan er aan de hand zijn (geweest) en kan ik de reparatiekosten op de garage verhalen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft problemen met het remsysteem van uw Reanult Twingo.

Ik weet niet van welk bouwjaar de Twingo is maar vermoedelijk het type dat naast het STOP teken ook een piep signaal afgeeft. Kennelijk is de auto met beide signalen voor onderhoud naar de dealer gegaan en zijn er géén handelingen verricht in relatie tot dit probleem. Ook na de beurt werd u met het lampje en signaal geconfronteerd. Na het omschreven ongeval zou het bijvullen het probleem van het signaal en lampje hebben opgelost.

Het remvloeistof niveau kan best wat aan de lage kant zijn geweest met onder bepaalde omstandigheden een brandend lampje en het signaal als gevolg. Met de remvloiestof een fractie onder niveau zal de auto daar niet minder van remmen en heeft geen invloed op het stuurgedrag waar u kennelijk óók last van heeft.

Ik vraag me af wat de garage daadwerkelijk heeft ondernomen na het ongeval. Alleen een fractie remvloeistof bijvullen zal toch niet de oplossing geweest zijn. Mijn gevoel zegt dat er voor en na de beurt méér aan de hand geweest moet zijn en dat daar niet voldoende aandacht aan is besteed. Na het ongeval vermoedelijk wél maar krijg ik het gevoel dat daar geen openheid over gegeven wordt. Het anders insturen blijft wel merkwaardig en kan ik niet relateren aan de remmen. Misschien zijn dat de gevolgen van de aanrijding en moeten de wielstanden (uitlijnen) eens gecontroleerd worden?

U zou best de reparatiekosten kunnen neerleggen bij de garage maar dan moet er aantoonbaar iets te verwijten zijn. Zonder bewijs géén eis. U zou kunnen overwegen elders de wielstanden, stuurinrichting en wielophanging te laten checken bij een uitlijner. Vervolgens zou u kunnen vragen te onderzoeken of er iets van het remsysteem misschien is vervangen. Het zou kunnen dat daar de oorspronkelijke oorzaak van het probleem ligt. Hopelijk biedt dat perspectief waar u de garage ook mee kunt confronteren.

Gevoelsmatig is het op z'n minst merkwaardig maar gaat het om concreet bewijs. Hopelijk biedt een blik van een andere garage u nieuwe inzichten waar u mee verder kunt.



***

Reactie van Mathieuson:

Bedankt, goed advies: bij contrôle in andere garage bleek mijn remsysteem in orde (waarschijnlijk eerst wat weinig remvloeistof in gezeten, biuwjaar Twingo inderdaad 2010), maar de (nieuwe) voorbanden waren door mijn garage veel te hard opgepompt (3 bar, moest 2,2 bar zijn), terwijl de oude achterbanden te zacht waren (1,4 moest 2,0 zijn), dus die kennelijk ook niet gecontroleerd bij onderhoudsbeurt. Ik ben niet van plan de rekening van ca. 700 euro voor de reparatie van mijn achterbumper (geheel) te betalen, houd mijn garage immers (mede) aansprakelijk, maar ik verwacht dat dit veel; gedoe zal geven. Als de garage niet wenst mee te betalen, tot wie kan ik mij dan wenden. De importeur? RDW?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het blijft merkwaardig en nalatig dat een te laag niveau remvloeistof niet is gesignaleerd terwijl u toch heeft gemeld dat er iets loos was.

In ieder geval is dit een slechte beurt van de garage. In de eerste plaats omdat nieuwe banden bij voorkeur beter op de achteras geplaatst kunnen worden (minder kans op achterwielslip) en vervolgens rondom met volstrekt verkeerde bandenspanning. Met dan ook nog de misser met het remsysteem denk ik dat u het beste schriftelijk de dealer hierover kunt aanspreken, met een kopie naar de klantenservice van Renault Nederland. De RDW zal geen actie ondernemen in een dergelijke situatie.

Het blijft aantoonbaar altijd lastig de schade te relateren aan de verkeerde bandenspanning. Iedereen zal het er echter over eens zijn dat de juiste voorgeschreven bandenspanning van belang is voor een optimaal wegcontact. Daar kan geen sprake van geweest zijn en is het heel aannemelijk dat dit gevaarlijke situaties kan opleveren.