Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Moeite schakelen Volkswagen polo iii (6n) 1.4

Vraag gesteld door Shadow Folk op 15 februari 2016

Beste ANWB,

Sinds kort heb ik moeite met het schakelen in de 3e versnelling. Hier moet ik geregeld wat meer kracht achter zetten dan bij de 1e, 2e of 4e versnelling.

Afgelopen weekend heb ik zelf moeten ervaren tijdens het rijden dat ik hem (bijna, na een paar keer pompen met de koppeling en moeite ging het wel) niet in de 3e en 4e versnelling kreeg. Zelfs bij het parkeren zat mijn versnellingspook tijdelijk vast in zijn 'Reverse'.
Deze problemen, het niet in de versnelling krijgen en vastzitten van de pook, was eenmalig want de volgende dag schakelde alles weer als gewoonlijk. Alleen dat de versnellingspook bij de 3e versnelling nog steeds moeite heeft.

Ik zit er zelf erg mee wat het probleem zou kunnen zijn, en ben erg bang dat ik tijdens het rijden op de snelweg hier problemen mee krijg. Daarnaast vrees ik al gedurende tijd dat mijn koppelingsplaat vervangen moet worden (aangezien ik het niet al te breed heb voor een nieuwe koppelingsplaat).

Weet u mogelijk wat het probleem zou kunnen zijn, en wat daarbij uw advies is?
En als de koppelingsplaat vervangen zou moeten worden, kan dit ook tweedehands?

Alvast bedankt!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft bij uw VW Polo moeite met schakelen, vooral naar de 3e versnelling.

Toch lijkt het vooral een koppelingsprobleem en niet een gebrek van de versnellingsbak. Deze generatie Polo heeft nog een koppelingsbediening middels een kabel. Het lijkt erop dat de koppeling niet voldoende vrij komt. Vooral ook op basis van uw omschrijving dat de pook als het ware vast staat. Ik denk daarom dat eens goed gekeken moet worden naar de vrije slag van de koppelingskabel omdat deze ook best uitgerekt kan zijn. Een nieuwe kabel zou dan weleens de oplossing kunnen zijn en zal met montage bij benadering rond de honderd euro kosten.

Overigens is een gebruikte koppelingsplaat verkeerde zuinigheid. Een nieuwe koppelingsplaat is op zich niet heel erg prijzig en zou ik nooit gokken met een gebruikt exemplaar. Maar hopelijk wordt het probleem niet veroorzaakt door de koppeling zélf maar door slechts de bediening; de koppelingskabel. Een garage kan dit eenvoudig vaststellen.