Ampèremeter aansluiten
Vraag gesteld door AGK op 19 februari 2018
Ik wil in mijn auto graag een amperemeter monteren. Nu heb ik 2 vragen: Is een meter met een schaal tot 30 ampere (naar lading en ontlading) voldoende?
Ik wil deze graag aansluiten via een shunt (weerstand) zodat er geen dikke kabels naar de meter nodig zijn. Hoe deze shunt aan te sluiten? een kant aan de + van de accu en aan de andere kant alle draden die er vanuit de elektrische installatie van de auto komen, met uitzondering van die die naar de startmotor (loopt veel te veel stroom door tijdens het starten) en dan natuurlijk 2 dunne draden naar de meter op de daarvoor bestemde aansluitpunten. Doe ik het goed of zie ik iets over het hoofd ?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over het aansluiten van een amperemeter.
Misschien kunt u nog aanvullend vermelden welke auto het betreft vanwege de moderne bedradingssystemen van de huidige generatie auto's.
***
Reactie van AGK:
2015 Ford Focus Wagon 1.5T automaat
***
Reactie van Simon le Bon:
Bedenk wel dat er over de shuntweerstand een spanningsval komt waardoor de spanning te laag zou kunnen worden. Dit kan, zeker in moderne voertuigen, tot problemen leiden.
De vraag is: hoe precies wil je welke stromen meten?
In de specificaties van een shunt wordt het amperage en de bijbehorende spanningsval (meestal 100mV, maar er bestaan ook shunts van 50 en 75mV) genoemd. Bijvoorbeeld 100A/100mV.
Als er een stroom loopt door de shunt, ontstaat hierover een spanning. Als er 10mV over een 100A/100mV shunt staat, loopt er 10 Ampère door de shunt. Elke millivolt staat dus gelijk aan 1 Ampère.
Bij een 100A/50mV shunt is elke millivolt gelijk aan 2 Ampère en zou 10 mV gelijk aan 20A zijn.
Je zou ervoor kunnen kiezen een shunt met een flink hoger Amperage of lager voltage toe te passen, dan is de weerstand (en dus spanningsval) lager. Dat gaat dan wel ten koste van de precisie van de meting.
Er zitten dus wat haken en ogen aan accuraat (pun intended) meten op deze manier, zo zijn er bijvoorbeeld ook nog spanningen die opgepakt kunnen worden door de draden tussen shunt en meter.
***
Reactie van Jos van der Drift:
Het uitgebreide bovenstaande antwoord legt de nodige ''haken en ogen'' bloot en is er een groot risico op storingen bij dergelijke moderne CAN-bus netwerk bedrading.
Deel deze pagina