geschil met auto dealer hoe nu verder?
Vraag gesteld door naatje 1979 op 20 augustus 2018
goededag ,
Op 20 april hebben wij een Suzuki vitara gekocht de auto was op dat moment 13 maanden oud en er stond 11000 km op de teller de auto was geïmporteerd vanuit Spanje en heeft tot maart 2020 fabrieksgarantie.
Na 6 dagen stonden wij voor de 1e keer op de vluchtstrook, tijdens het rijden verloor de auto ineens kracht en schoten de toeren flink omhoog (6000) auto gestopt op de vluchtstrook en de Suzuki service gebeld.deze is de auto komen onderzoeken maar kon vreemd genoeg geen mankementen vinden en vertelde dat we onze weg konden vervolgen hierna ongeveer 2 maannden geen problemen gehad totdat we eind juli met de caravan op vakantie gingen en in Italië exact hetzelfde euvel als hier boven, auto weer aan de kant gezet en een tijdje gewacht en wederom de Suzuki service gebeld hun vertelde dat wanneer er geen alarmen in stonden op de boorcomputer en de auto weer normal functioneerde we onze reis konden vervolgen .
Na thuiskomst ging de auto wat lastiger schakelen en heb ik de auto direct daarna naar de dealer gebracht.
Omdat wij de auto in Eindhoven gekocht hebben en omdat wij zelf in Zuid Holland wonen zijn wij bij een Suzuki dealer in de buurt geweest , deze dealer heeft (omdat de auto pas 3,5 maanden in ons bezit was) contact opgenomen met de verkopende dealer, welke de auto is komen ophalen en een leenwagen heeft achter gelaten .
Na onderzoek bleek dat de koppelingsplaten versleten waren en de dealer vertelde ons dat dit komt door foutief rijgedrag en of het trekken van een te zware caravan.
Hij heeft een ''coulance'' regeling voorgesteld: ophalen van de auto en kosten leenauto 323 en kosten reparatie 1200,-1523 euro voorstel is 600 euro te betalen door ons.
Het ophalen van de auto en afleveren van de leenauto is helemaal buiten ons om gegaan en zeker niet op ons verzoek.
Wij zijn het hier niet mee eens en hebben dit meerdere malen laten weten maar we komen er niet uit. Uiteindelijk nog een tegenvoorstel gedaan van 300 euro maar dit is niet geaccepteerd .
Uiteindelijk een mail gestuurd met dat we op basis van non-conformiteit kosteloos herstel eisen, de dealer heeft de zaak afgeschoven naar hun advocaat en geeft aan dat dit wel een tijdje kan duren en dat de kosten van de leenauto op lopen .
Wat vinden jullie van deze zaak en wat raden jullie aan?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertBinnen de fabrieksgarantie heeft u tot tweemaal met uw Suzuki Vitara (2017/ 11.000 km) langs de weg gestaan. De auto verloor vermogen en de auto maakte veel toeren. Volgens de dealer zijn de koppelingsplaten versleten. Oorzaak zou te wijten zijn aan uw rijstijl. De dealer stelt voor de reparatiekosten te delen. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.
Oorzaak of gevolg?
Ik heb uw zaak met een van mijn technische collega's besproken. Gelet op het feit dat de koppeling niet constant slipt en dat bovengenoemde situatie zich slechts tweemaal heeft voorgedaan, heeft het er alle schijn van dat de versleten koppelingsplaten het gevolg is van een ander probleem. Allicht dient de oorzaak gezocht te worden in de hoofdkoppelingscillinder of de geleidebus druklager.
Mocht u over rechtsbijstand beschikken, dan raad ik u aan deze direct in te schakelen. Doorgaans worden expertisekosten door de rechtsbijstandverzekering gedekt.
Bewijslast
Wettelijk bezien dient de verkoper (dealer Eindhoven) te bewijzen, dat de oorzaak van de versleten koppelingsplaten te wijten is aan uw rijstijl. Evenmin is de lezing van de dealer steekhoudend,wat betreft het rijden met een te zware caravan. Ik neem aan dat u niet op pad gaat met een caravan die (TMM) zwaarder is dan het maximale trekgewricht van uw auto.
Kan hij dit niet, dan komen al de kosten voor rekening van de verkoper. Wie stelt, die bewijst (artikel 150 Wetboek van Rechtsvordering).
Geschillencommissie
Mocht u niet over rechtsbijstand beschikken, dan raad ik u aan de reparatie te laten uitvoeren. Betaal de factuur onder voorbehoud van alle rechten. Verzoek de vervangen onderdelen voor u te bewaren. Vervolgens kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina