Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Citroën C3 automaat wil niet starten

Vraag gesteld door Margriet Bakker op 26 juni 2016

Mijn C3, elf jaar oud, wil opeens niet meer starten. De dealer staat voor een raadsel en komt er niet achter. Citroen Nederland schijnt ingeschakeld te zijn en geeft advies, maar dat heeft nog niet geholpen. de startmotor werkt, maar vervolgens gebeurt er niets. De accu is een nieuwe van de ANWB. Heeft u een advies?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een niet startende Citroen C3.

Motor slaat niet aan
Ik maak uit uw verhaal op dat de startmotor wel z'n werk doet maar dat de motor kennelijk niet wil aanslaan. Uw dealer heeft kennelijk tevergeefs de importeur al geraadpleegd. Het is dus een nogal hardnekkig probleem waar ik niet de gouden tip voor heb.

Vocht
Het enige dat ik kan aandragen is de ECU (motormanagement computer) waar nog weleens vocht bij wil komen waardoor de motor geen signaal meer kan krijgen om te mogen aanslaan. En gezien het weer van de afgelopen weken zou vocht bij een essentieel component best weleens de bron kunnen zijn van dit probleem.

 


***

 

 

 

Reactie van Margriet Bakker:
Ik heb een nieuwe computer gekregen in mijn c3, omdat er nog meer problemen waren: oplichten van het handremlicht, terwijl er niets aan de hand was, uitval van cruise control, stuurbekrachtiging. de computer hebben ze gereset, maar toen de klachten terugkwamen zouden ze er een nieuwe computer inzetten. voor dat deze er in gezet werd, wilde de auto al niet starten. wij allen hoopten dat het probleem opgelost zou zijn met deze nieuwe computer. maar helaas. heeft u nog een suggestie?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

Misschien dat de krukassensor eens nader bekeken zou moet worden. Het is duidelijk dat de motor wel wil starten maar niet aanslaat. Het lijkt erop dat er geen ontsteking is en dat zou veroorzaakt kunnen worden door géén krukassignaal. En daar is de krukassensor weer voor verantwoordelijk.

 


***

 

 

 

Reactie van Margriet Bakker:
De auto zou het weer doen. Ik ben hem gaan ophalen. Hij startte prima en ik was blij. Ik stop bij de hoek om af te slaan. Hij slaat af en nooit weer aan. Ook niet toen de monteurs het probeerden. Zij hadden gezegd dat ze dachten dat het euvel een kabel/draad was die niet goed contact maakteen dat hadden ze hersteld. Ik wacht maar weer af wat er nu gaat gebeuren. Heb nog niets gezegd over de krukassensor, omdat ik te verbaasd was.

 


***

 

 

 

Reactie van Gerrit3603:
Citroën Pleuriel automaat 2003 start en loopt altijd prima, de laatste tijd een vervelend probleem. Onder het rijden hoor je 1x een waarschuwing piepje, bij de eerstvolgende stop voor b.v. een verkeerslicht slaat de motor af en is niet meer te starten.
Geen enkel storingsignaal, verder werkt alles.
De startmotor krijgt geen signaal?

 


***

 

 

 

Reactie van williamdederde:

Startonderbreker stuk? Kan de transponder zijn in de sleutel. Of het contactslot zijn

 


***

 

 

 

Reactie van williamdederde:

Startonderbreker stuk? Kan de transponder zijn in de sleutel. Of het contactslot zijn "OF"

Op de draad van de startmotor moet een signaal komen te staan van 12 volt als je het contactslot op starten draait op de startmotor. Komt er geen spanning oftewel 12 volt op de dunne draad van het contactslot af naar de startmotor te staan, dan betekend dit, dat het contactslot stuk is. Een zekering onder in de zekeringkast onder de motorkap in het onderste gedeelte van de zekeringkast. Ook kan de voetrem- contactschakelaar stuk zijn die bij het starten ingetrapt dien te worden. Als deze stuk is, dan start de auto ook niet. Dit alleen bij een automaat. In de zekeringkast onder de motorkap zit zekering genummerd met F8 voor de startmotor. Deze kan ook stuk zijn. Dan zit er onder deze zekeringen de hoofdzekeringen. Ook hier zit een zekering bij voor de startmotor. Ook deze kan dus stuk zijn.

 


***

 

 

 

Reactie van williamdederde:

Op de draad van de startmotor moet een signaal komen te staan van 12 volt als je het contactslot op starten draait op de startmotor. Komt er geen spanning oftewel 12 volt op de dunne draad van het contactslot af naar de startmotor te staan, dan betekend dit, dat het contactslot stuk is. Een zekering onder in de zekeringkast onder de motorkap in het onderste gedeelte van de zekeringkast. Ook kan de voetrem- contactschakelaar stuk zijn die bij het starten ingetrapt dien te worden. Als deze stuk is, dan start de auto ook niet. Dit alleen bij een automaat. In de zekeringkast onder de motorkap zit zekering genummerd met F8 voor de startmotor. Deze kan ook stuk zijn. Dan zit er onder deze zekeringen de hoofdzekeringen. Ook hier zit een zekering bij voor de startmotor. Ook deze kan dus stuk zijn.

 


***

 

 

 

Reactie van Margriet Bakker:
Mijn c3 wilde niet starten of sloeg af. Ze hebben er een nieuwe computer in geplaatst ergens onder de motorkap. De bsm module. Sindsdien doet hij het als een zonnetje

 


***

 

 

 

Reactie van Margriet Bakker:

Nieuwe bsm module geplaatst en hij doet het als een zonnetje