Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trillingen bij Ford Kuga b.j. 2014 bij 2000 t/p/m

Vraag gesteld door jvdstouwe op 4 juli 2018

Onlangs importeerde ik een Ford Kuga 2014 (28.000 km). Ondanks het fantastische rijden, wordt langzamerhand duidelijk dat ik eveneens in het bezit van een Ford met Ecoboost motor 1.6 (150 pk) die bij 2000 toeren - zowel bij stilstand als bij het rijden - trillingen veroorzaakt die duidelijk te voelen zijn aan het stuur, de stoel en pedalen. Heb al verschillende draadjes van diverse forums (zowel Engels als Duitse) gelezen evenals van dit forum. Het schijnt een bekende klacht te zijn. Is er iemand die uiteindelijk de oorzaak en daarmee de oplossing heeft gevonden? Ik lees b.v. over 4 clips (benzine leidingen etc.) onder de auto die vervangen zouden moeten worden. Dubbel vliegwiel met onbalans of 'producteigenschap'. De auto heeft bij mijn Ford dealer onlangs de laatste software update gehad. Ook hij weet niet wat de oorzaak is. Je zou toch denken dat men na zoveel jaren ervaring en klachten inmiddels een oorzaak heeft gevonden? Wie kan mij in de goede richting helpen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt trillingen bij uw Ford Kuga van 2014.

U merkt terecht op dat dit een veelgehoorde klacht is dat door Ford wordt beschouwd als een product eigenschap. U heeft zelf al heel internet doorgespit om het ''ei van Columbus'' te vinden. Hopelijk dat uw verhaal andere reacties en ervaringen oproept. Misschien dat er iemand u een oplosing kan aandragen.

Welicht is de betreffende topic u bekend maar bij Ford Kuga 2015: Trillingen door hele auto meldt de vragensteller onderaan na inruil tóch iets van een oplossing. Dat zou ook doorgegeven zijn richting de fabriek voor een modificatie. Misschien dat u dit bericht gemist heeft.



***

Reactie van jvdstouwe:

Ja, 'het draadje van problemcar' was mij bekend. Naar aanleiding hiervan heb ik gemaild met de dealer RS Mobile in Pulheim/Keulen waar ik de Kuga kocht. Hij was zo vriendelijk mij het volgende te melden, nadat ik hem om raad vroeg:"Das Problem ist bei Ford bekannt. Nach Verfahrensanweisung der Ford Werke muss das Fahrzeug an das Diagnose Gerät angeschlossen werden. Bitte Fahren Sie zu Ihrem Ford Händler und lassen es über die Oasis Nachricht 3163/16 SBD feststellen".
Dit bericht heb ik gedeeld met mijn Ford dealer. Hij kon echter niets met deze melding. Nadien had ik opnieuw contact met dhr. Keller. Hij schreef als reactie op mijn suggestie(s) als onbalans, sensoren e.d. een nieuw bericht: "Das Problem hat nichts mit einer neuen Software , Sensoren, Schwungrad oder mit Zündkerzen zu tuen. Nach Ihren eigenen Angaben ist das ein Resonanz oder Vibrationsgeräuche von den Kraftstoffleitungen unter dem Fahrzeug. Da gibt es wohl geäderte Klammern oder Befestigungen. Wie in Ihrer ersten E-Mail geschrieben (indem man vier Kraftstoff- / Dampfleitungsclips montiert) . Die geänderten Clipse und die Teilenummer kann man laut Aussage unserer Werkstatt nur mit dem Diagnose Gerät herrausfinden".
Het is toch buitengewoon merkwaardig dat mijn Ford dealer hiervan niet blijkt af te weten? Het lijkt erop dat men zich niet waagt aan deze modificatie. Het is mij een compleet raadsel. Bij wie heeft deze wijziging/modificatie geleid tot een oplossing? Zijn er Ford experts?



***

Reactie van Erwt:

Ik heb hetzelfde probleem met onze Kuga.
De auto gekocht bij een Duitse Ford dealer in Dortmund in Januari 2018 bouwjaar 2014 met een km-stand van 31000 en 1 jaar garantie.
Rond Juni 2018 kreeg ik bericht voor een terugroepactie (koppeling, koelvloeistofsensor en bekledingsdeeltje), dit kon ik bij een plaatselijke dealer laten checken.
Bij deze dealer had ik ook aangegeven om eens naar de trillingen te kijken, daar werd mij verteld, dat het waarschijnlijk aan de aandrijfas zou liggen.
Ongeveer een maand geleden met de auto terug naar de dealer geweest en de klacht voorgelegd. De chef monteur heeft een proefritje met mij gemaakt en bevestigde de klacht.

De auto achter gelaten en met de trein naar huis. 1 week later kreeg ik bericht dat er aan gewerkt was en dat men een nieuwe aandrijfas had geplaatst, echter zonder resultaat. Daarna de nieuwe as er weer uitgehaald en de oude erin.

Uiteindelijk hebben ze het Zweimassenschwungrad vervangen en volgens de monteur was de trilling een stuk minder.

Nadat ik de auto weer ging ophalen vertelde men mij tevens, dat het een normaal verschijnsel was bij de Ford Kuga. Ze hadden nog 2 gebruikte Kuga's staan, en deze zouden hetzelfde "trillen"hebben.

Uiteindelijk blijkt dus dat er totaal geen verbetering in de situatie is ontstaan.
Wat ik dus ook niet snap is, dat men voor dit probleem geen oplossing voorhanden heeft. Het kan toch niet zo zijn, dat men een auto construeert met een probleem, dat de klant maar voor lief moet nemen.