verhitte motor, waterpomp vervangen, na een dag gestrand in Frankrijk nu lekke koppakking. Heeft dit verband met elkaar?
Vraag gesteld door probleem oplossen op 13 september 2017
Na verhitte motor en koelvloeistof leeg, zijn wij via de ANWB bij de garage terecht gekomen. ANWB had sterke twijfel, garage vervangt waterpomp rekening 700,- een dag later stranden wij weer. ANWB neemt de auto op transport, lekke koppakking. Had de garage zonder voor onderzoek de dure reparatie van de waterpomp moeten uitvoeren? of hadden wij vooraf geïnformeerd moeten worden en voor een keuze gesteld worden? dat er aan de verhitte motor de mogelijkheid van ontstane schade aan de motor mogelijk was en dat er een 'risico' reparatie uitgevoerd is. Nu is auto sloop klaar en wij moeten de rekening van waterpomp 700,- nog betalen en de vakantie is in duigen gevallen.
Antwoord van Leo
ANWB ExpertNa een oververhitte motor, door te weinig koelvloeistof, is de waterpomp van uw auto vervangen. De volgende dag bent in Frankrijk gestrand met een lekke koppakking.
Blijkbaar door een lekke waterpomp bent u veel koelvloeistof verloren waardoor de motor oververhit is geraakt. Oververhitting kan een aanzet zijn voor een lekke koppakking.
De koppakking controleren zonder de waterpomp te vervangen is niet mogelijk omdat een koelsysteem met een lekke waterpomp niet afgeperst kan worden. Tevens is een lekke koppakking in de beginfase vaak niet vast te stellen.
Als de garage die de waterpomp vervangen heeft geweten heeft dat de motor oververhit is geweest zou het wel professioneel geweest zijn als u op een mogelijk risico van een koppakking gewezen was maar kennelijk was daar geen aanleiding voor.
Deel deze pagina